En ny omfattende test fra Vi Bilägare afslører, at især fire bilmodeller, herunder Honda Jazz og Opel Mokka-e, har kritisk dårlig rustbeskyttelse fra fabrikken.
Rust er stadig et problem bilindustriens slås med.
En ny test fra det anerkendte svenske medie Vi Bilägare afslører, at fire specifikke bilmodeller dumper fælt, når det kommer til rustbeskyttelse.
Det drejer sig om tre varianter af Honda Jazz samt elbilen Opel Mokka-e, der alle tildeles bundkarakteren 1 ud af 5 mulige point.
Det peger på en kritisk dårlig rustbeskyttelse fra fabrikkens side.
Generelt ligger flere kendte mærker i den tunge ende af skalaen, når det kommer til at modstå rust.
Blandt de mærker, der klarer sig dårligst, finder vi Citroën, Mazda, Toyota og Ford. Honda tildeles testens overordnede bundplacering med en samlet score på blot 2,2 ud af 5 mulige point for mærket som helhed.
Vi Bilägare har længe haft fokus på problemet med mangelfuld rustbeskyttelse.
– Vi har for nylig afsløret flere tilfælde af bilejere, der er blevet ramt af bilproducenternes nærige rustbeskyttelse.
Sammen med firmaet Rostskyddsmetoder har Vi Bilägare undersøgt i alt 382 forskellige bilmodeller. Under den grundige test, der strækker sig over 24 timer hos specialisterne, afmonteres plastikdæksler og inderskærme, så alt på bilen kan tjekkes for rustangreb.
Hulrum inspiceres minutiøst med et teleskop-kamera for at afdække eventuelle svagheder i metallet. Bilernes ydre kontrolleres ligeledes i sin helhed, og laktykkelsen måles med specialværktøj for at sikre en objektiv vurdering.
Fabrikkernes rustbeskyttelse er ofte ikke nok
Selv de normalt roste Volvo-modeller, der bygges i Sverige, imponerer ikke i den aktuelle rusttest. Vi Bilägare udtrykker er da også skuffet over det tidligere svenske mærke.
– Beskyttelsen kan næppe siges at være topklasse,” skriver mediet i bedømmelsen. Volvoerne opnår en samlet karakter på 3 ud af 5 mulige.
Testens gennemsnitlige score for rustbeskyttelse lander på 3,1. Det indikerer, at mange biler leveres med en beskyttelse, der langt fra er optimeret til nordiske forhold.
I toppen af ranglisten finder vi Audi med en score på 4,2. Tæt herefter følger Mercedes med en karakter på 4,0.
Renault klarer sig også pænt med en score på 3,9, hvilket placerer dem i den bedre halvdel.
Seat og Volkswagen, der er en del af den samme koncern som Audi, placerer sig over gennemsnittet i testen.
De opnår begge en score på 3,6, hvilket vidner om en acceptabel, men ikke fremragende, rustbeskyttelse fra fabrikken.
Kigger man på specifikke bilklasser, er billedet blandet.
I den populære Golf-klasse, som mange danskere foretrækker, får ingen biler topkarakter for deres rustbeskyttelse. Det samme nedslående resultat gælder for den kategori, som Vi Bilägare betegner som “familiebusser”.
Elbilernes rustbeskyttelse er både god og virkelig dårlig
Anderledes positivt ser det ud i mellemklassen. Her opnår hele tolv forskellige modeller topkarakteren 5 ud af 5 mulige.
Det fordeler sig på tre Audi-modeller, fire BMW’er, tre Mercedes-modeller, en Jaguar og også her en Renault.
Blandt de bedst rustbeskyttede biler i mellemklassen finder man tre elbiler. Det drejer sig om Mercedes-Benz EQE 350 4matic, samt BMW i5 eDrive40 og dens stationcar-variant, i5 eDrive40 Touring.
Fire SUV-modeller opnår også den bedste karakter 5. Interessant nok er alle fire elbiler. Det drejer sig om BMW iX3, Jaguar I-Pace EV400, Nio EL7 og Tesla Model X. Det viser, at elbiler kan være godt beskyttet.
Den populære Tesla Model Y er blevet undersøgt i fire forskellige varianter. Alle varianterne lander på en middelkarakter på 3 ud af 5 for rustbeskyttelsen.
Af andre bemærkelsesværdige resultater kan nævnes, at den eneste lille bil, der fremhæves med en god vurdering, er Renault Zoe.
I en meget lille nicheklasse for mere ekstreme sportsvogne opnåede kun Porsche 911 Carrera 4 GTS topkarakteren 5.
Tilbage hos Tesla skal vi dog ikke længere end til Norge for at finde kritik, der river rustbeskyttelses midt over. Nordmændene mener, at den er helt gal. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]