Troede du, at rust kun var et problem i gamle dage? Tro om igen! En ny gennemgang afslører, at 11 moderne biler er rene rustfælder. Se den chokerende liste.
Troede du, at rust på biler hørte fortiden til?
Så tager du grueligt fejl. En ny gennemgang afslører nu, at mindst 11 moderne og populære bilmodeller har alvorlige problemer med rust.
For nogle er problemet så slemt, at bilerne nærmest “ruster væk i brochuren” ude hos forhandlerne.
Det er en chokerende og dyr realitet for tusindvis af danske bilejere. Moderne biler er generelt langt bedre beskyttet mod rust end biler fra 80’erne og 90’erne. Og selvfølgelig endnu før det.
Mange modeller er i dag helt eller delvist galvaniserede. Men det er ingen garanti mod den rødbrune pest.
Rustbeskyttelse er dyrt for bilproducenterne. Derfor bliver der ofte sparet på netop det område, især på billigere modeller.
Det viser sig typisk først efter 5-10 år, når garantien for længst er udløbet.
Her er den chokerende liste over 11 moderne rustfælder
Gennemgangen, der er baseret på erfaringer fra værksteder og fora rundt om på nettet, peger på en række specifikke modeller, hvor rustproblemer er særligt udbredte:
- Mercedes C-Klasse (W203, indtil 2007) og E-Klasse (W211, indtil 2009): De “runde” Mercedes-modeller er berygtede for rust i skærmkanter, døre og bagklap.
- Mazda 3 (første generation, 2003-2009): Denne model er næsten forsvundet fra gadebilledet på grund af massive rustproblemer i undervogn og paneler.
- Ford Focus (første generation, 1998-2004) og Volvo S40/V50 (første generation, 2004-2012): Disse biler deler platform med den rustplagede Mazda 3 og lider af lignende problemer.
- Alfa Romeo 156 (1997-2007) og 159 (2005-2011): 156’eren ruster især omkring fjederskålene, mens 159’eren har problemer med den forreste travers og panelerne.
- BMW 3-serie (E46, 1998-2006) og 5-serie (E39, 1995-2004): Kendte rustproblemer i skærmkanter og omkring den bageste travers.
- VW Up!, Skoda Citigo, Seat Mii (2011-frem): De populære mikrobil-trillinger har store problemer med rust omkring tankdækslet og i dørfalsene.
- Peugeot 108, Citroën C1, Toyota Aygo (2005-frem): Den anden populære trillinge-serie lider af alvorlig rust i vanger og paneler. Ofte er skaden så omfattende, at den overstiger bilens værdi.
En dyr overraskelse for ejerne
For mange ejere kommer rustproblemerne som et chok.
De opdager typisk først problemet, når det er for sent, og bilen kræver dyre reparationer for at kunne gå igennem syn.
Det er især vigtigt at være opmærksom på biler, der har kørt i områder med meget salt på vejene om vinteren, som for eksempel Tyskland, Schweiz og Østrig.
Mens rust altså fortsat er et stort og dyrt problem for mange bilejere, er der andre problemer, der presser sig på.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er prisen på reparationer af moderne bilers avancerede teknologi eksploderet. Her kan en enkelt sensor i kofangeren koste op til 65.000 kroner at udskifte.

