Det ved danskerne ikke om deres biler

Foto: Unsplash

Mange moderne biler indsamler store mængder data, når de køre ude på vejene. Men mange danskere er ikke klar over, hvordan dataen bruges og af hvem. 

Mange bilister i nye biler er måske nok allerede klar over, at deres biler indsamler en masse data. Men ikke ret mange ved, hvordan dataene bruges. Og ikke mindst af hvem. Det skriver FDM i en pressemeddelse.

FIA Region 1 står bag en ny undersøgelse om bilisternes vide om dataindsamling, 1.145 danskere har svaret, og herfra lyder det, at de ikke stoler på, hvad bilfabrikkerne indsamler af data om dem. 9 ud af ti danskere har ikke tiltro til, at de har kontrol over den datamængde, som deres egne biler indsamler. Hver anden svarer, at de ikke er klar over, at bilproducenterne faktisk kan tjene penge at indsamle data om dem.

75 procent svarede, at de slet ikke giver deres biler tilladelse til at indsamle data. Når undersøgelsen lander nu, er det fordi, EU-Kommissionen ventes at fremlægge det såkaldte ‘Data Act’-forslag, som skal regulerer indsamlingen og brugen af data i EU.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




– Moderne biler indsamler i dag enorme mængder data. Ikke bare om bilerne, men også om bilisterne. Faktisk er bilindustrien en af dem, som høster flest data i verden. Det er lige fra uskyldige data om bilens tilstand til mere følsomme data, der samles igennem for eksempel bilers infotainmentsystem, eller når man kobler sin smartphone til. Også her kan der ske en udveksling af data, som mange ikke er opmærksomme på. Det kan være kontakter, beskeder eller opkaldshistorik, siger Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.

– Vi ved, at der sker en stor indsamling af data i moderne biler. Men præcis hvilke data, der er tale om, og hvordan bilproducenterne bruger og deler dem, er for forbrugerne umuligt at få indsigt i, lyder det uddybende.

 

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk