Det tog 25.000 timer – Lamborghini har genskabt det første Countach-koncept

En samler har fået sig - og betalt for - en tro kopi af det originale Countach-koncept fra 1971.
Foto: Automobil Lamborghini S.p.A.

Lamborghini har genskabt en bil, som egentlig døde under en crashtest. Nu har en samler fået sig en tro kopi af det originale Countach-koncept fra 1971.

Få biler er lige så legendariske som Lamborghini Countach. Konceptet viste italianerne første gang frem for offentligheden på Geneva Motor Show i 1971 – bilen blev på mange måder showets hel store stjerne. Og resten af modellens historie er netop det – historie.

Men en fed en af slagsen.

Tre år senere, i marts 1974, led prototypen imidlertid en grum skæbne, da den blev smadret i en crashtest, og så troede Lamborghini egentlig, da det var sket med den den første Countach.



Men de tog fejl. Næsten da.

For i 2017 rettede en bilsamler og ivrig Lamborghini-kunde henvendelse til det italienske bilmærke. Han ville have dem til at bygge en tro kopi af Countach LP 500.

Og den opgave var fabrikken egentlig frisk nok på. Derfor står bilen her nu. Og det til faktisk til trods for, at ikke engang Lamborghini selv ligger inde med blueprints, skitser eller fabrikstegninger af den originale prototype.

Inspirerer – stadig – nutidens biler
Hvilket også er en del af forklaringen på, at det har taget hele 25.000 timer for Lamborghinis historiske afdeling at genskabe bilen prototypen.

– Countach genopfandt højtydende biler, siger mærkets administerende direktør Stephan Winkelmann.

– Den blev et ikon med hensyn til stilistisk sprog, der selv i dag, efter flere årtier, stadig inspirerer nutidige Lamborghinier, fortæller han.

Bilen kan køre. Og hvad angår motordele og mekanik, så det opbygget af originale Lamborghini-dele, som enten er restaureret, genopbygget eller genbrugt.

Historien melder ikke noget om, hvor meget den i øvrigt unavngivne samler har betalt Lamborghini for arbejdet. Men billigt er han helt sikkert ikke sluppet.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk