Derfor skal denne Lancia Delta Integrale koste 2 millioner kr.


Den er blandt de sidste af sin slags. Og den slags koster lidt, når det drejer sig om så legendarisk en model som Lancias Delta Integrale.

En Lancia Delta Integrale Edizione Finale fra 1995 med 5.500 kilometer på tælleren. Hvor meget vil du give for sådan én? Engelske DK Engineering har bilen til salg, og de hævder, at de gamle italiener er i fremragende stand.

Intet mindre.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Til gengæld forlangerne englænderne svimlende 224.995 pund for bilen. I dansk mønt er det lige under to millioner kroner. Og hvorfor så det?

LÆS OGSÅ: Lancia klar med ny Delta Integrale – skal køre rally igen!

Ses vi til Auto Show?


Jo, måske fordi bilen – som navnet antyder – er en af de sidste originale Delta nogensinde produceret. Den er en ud af bare 250 eksemplarer, som Lancia byggede om til det japanske marked midten af 00’erne. Her fra går historien om bilen, at dens oprindelige ejer tog den med til Belgien for 13 år siden.

Spartansk indrettet
Her stod den i et år, hvorefter den blev solgt videre til en britisk samler. Begge har kun kørt småturen i Lancia’en. Så salt og andet skidt har formentlig aldrig været i nærheden af bilens Rosso Amaranto-lak.

Teknisk set er Integrale Edizione Finale det bedste, Lancias teknikere havde at byde på dengang. Teknikken er stort set identisk med den, vi finder i Evoluzione II-modellen. Det betyder 215 hestekræfter og 314 Nm fra en to-liters turbo-benziner.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




I kabinen er bilen spartansk. Selv efter 1995-standarder. Vi har Recaro-stole, et Momo-rat og måske vigtigst af alt – tre pedaler og et rat.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen.

NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk