Derfor ruster din bil mere denne vinter

rustbeskyttelse

En mild vinter og en rekordvåd februar måned har banet vejen for aggressive rustangreb. Bilejerne bør derfor være ekstra opmærksomme, og rusteksperten giver her et par gode råd til at undgå bilrust.

Februar har slået alle nedbørsrekorder, og vinteren har været ekstremt mild. Det har givet bilejernes værste fjende – rust – alle forudsætninger for at indsætte effektive angreb på bilerne på de danske veje.

– Når temperaturerne i vinterhalvåret er relativt høje, trives rust faktisk rigtig godt og udvikler sig langt hurtigere og kraftigere, end når det for alvor er koldt. Det hænger sammen med, at når det er varmere, er luften i stand til at indeholde mere fugt, som fortætter sig på bilens overflader, forklarer Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos rustbeskyttelseseksperten Dinitrol.

Sådan forebygger du bilrust


Trods den milde vinter har saltvognene været på de danske veje med jævne mellemrum, og kombinationen af fugt og salt, er en udfordring – særligt i Danmark. Nye biler er nemlig sjældent tilstrækkeligt rustbeskyttet til at kunne modstå det danske klima.

– Nye biler er beskyttet i en grad, der er tilstrækkeligt i det meste af Europa, men normalt er der ikke taget hensyn til, om en bil skal bruges på danske breddegrader eller længere sydpå, hvor rust ikke volder nær så store problemer, siger Mogens Vestergaard, der her giver tre gode råd til at dæmme op over for den rødbrune fjende.

rustbeskyttelse

Hold bilen ren

Hvis du ofte vasker bilen grundigt, og generelt er god til at holde den ren og pæn, gør du dig selv en kæmpe tjeneste, i forhold til at mindske rustangreb. Det er vigtigt at komme ind i alle kroge, hvor vand og snavs ellers sidder og slider på lakken. Det kan for eksempel være inden for dørrammerne og bag klappen til tankdækslet.

Tjek for ridser

Bilens overflade er det yderste beskyttelseslag mod rust, så hvis der opstår et hul i lakken, kan fugten nemt komme ind og forvolde skade, og hvis rusten først får fat, breder den sig hurtigt. Derfor er det en rigtig god idé at gå bilen igennem for stenslag og ridser med jævne mellemrum, og få dem udbedret, hvis der er noget at komme efter.

Undgå fugt

Som nævnt er fugt en vigtig katalysator for rust, så man bør gøre, hvad man kan for at undgå det. Hvis muligt er det derfor bedre at parkere i en åben carport, hvor luften kan cirkulere frit end i en lukket garage. Man bør også tjekke, at bilmåtterne ikke er våde, fordi fugten i så fald nemt trænger ned til vognbunden.


Reklame: