Derfor kan 10 år gammel G-Klasse køre 1.000 km på én tank


Indrømmet, denne Mercedes G-Klasse er ikke helt almindelig. Faktisk gør den sig bedst væk fra veje belagt med asfalt.

Vil du have en Mercedes G-Klasse, som naboen med garanti ikke har? Så skal du på jagt efter den på Kasakstans brugtbilsmarked. For her står en special-udgave af en 10 år gammel G’er.

I sin tid er den – en G300 CDI Professional – bygget om af den tyske tuner ORC. Og her er man gået efter at få en bil på vejene, som tåler lidt af hvert. Ikke bare er bilen lakeret sandgul, den har også både snorkel, kænguru-gitter og et telt på taget. Her er i øvrigt plads til to.

Hutchinson-hjulene ser små ud, men kun fordi er monteret på nogle massive ballondæk. Hvilket betyder, at du kan køre bilen gennem det bestemte terræn, denne verden har at byde på. Og skulle du alligevel opleve at sidde fast, er der skovle og ramper til hjælp.



Den måske vigtigste ændring er bilens sekundære brændstoftank. Den kan nemlig rumme diesel nok til 1.000 kilometers kørsel. Altså i teorien. Din højre fod er nøglen her. Du skal selvfølgelig heller ikke tørste, så der er fundet plads til en 80-liters ferskvandstank.

… og en brusekabine. Ja, en brusekabine.

Den koster lidt
Bagsædepassagerne må dog sidde på bænke, mens føreren kan slænge sig i en Recaro-stol. Det er i hvert fald, hvad sælger hævder.

Reklame-video:

Om den 3-liters V6’er under hjelmen er modificeret, er der desværre ikke nævnt noget om. Off-roaderen har på sine ti år kørt små 31.500 kilometer, og det skulle ‘ikke være til at se, at der er tale om en brugt bil’, som det fremgår af annoncen.

Professional-serien af G-Klassen er baseret på W461-chassiet fra 1991, og egentlig udgik modellen, da Mercedes efter 40 år præsenterede den anden generation af modellen, W464.

Men nu er betegnelsen tilbage – nu som udstyrspakke med navnet ‘Professional Line’. Prisen for bilen her? 20 millioner russiske rubler. Eller 1,7 millioner danske kroner.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billeder af bilen.

Reklame-video:


Næste side
Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk