Men mange af konkurrenterne har travlt med at skรฆre ned pรฅ antallet af cylindre holder Scania fast i den store V8-motor. Og det er der flere gode grunde til.
Scania fortsรฆtter med at tilbyde V8-motorer i deres lastbiler, herunder den mest potente med 770 hestekrรฆfte.
Det sker pรฅ trods af en generel tendens i branchen. De fleste andre producenter har forladt V8-teknologien for at imรธdekomme nye miljรธkrav.
Engang var V8-motoren dominerende i lastbilindustrien. Den var kendt for sin store kraft og robusthed. Bรฅde amerikanske og europรฆiske lastbiler benyttede ofte de store motorer.
V8-motoren symboliserede rรฅstyrke pรฅ vejene. Men tiderne har รฆndret sig markant. I dag er V8-motoren en sjรฆldenhed i nye lastbiler.
Mange producenter er skiftet til rรฆkkeseksermotorer. Det skyldes primรฆrt V8-motorens brรฆndstofforbrug. Den store motor krรฆver mere brรฆndstof end alternativerne.
Stigende brรฆndstofpriser satte yderligere pres pรฅ V8-motoren. Det tvang mange til at sรธge mere รธkonomiske lรธsninger. Rรฆkkesekseren blev et populรฆrt valg for de fleste.
Scanias V8-strategi og de nye miljรธkrav
Miljรธkrav har ogsรฅ spillet en stor rolle i udviklingen. Nye, strengere regler i bรฅde USA og Europa blev en udfordring. Det gjaldt isรฆr for de store V8-motorer.
De fleste producenter undgik at investere store summer. De ville ikke udvikle ny teknologi til V8-motorerne for at mรธde de nye krav. I stedet introducerede de mindre rรฆkkeseksermotorer som standard.
Scania valgte en anden tilgang. De sรฅ fortsat et potentiale i V8-motoren. Det var et bevidst taktisk trรฆk fra det Volkswagen-ejede mรฆrke.
Virksomheden investerede betydelige midler i at videreudvikle V8-motorerne. Mรฅlet er at gรธre dem mere effektive. De skal ogsรฅ vรฆre mere miljรธvenlige.
Et resultat af den strategi er den nyeste V8-motor. Den yder 770 hestekrรฆfter. Samtidig opfylder den alle de nye, skrappere miljรธkrav, hvilket er en bemรฆrkelsesvรฆrdig bedrift.
V8-motorens fremtid og Scanias markedsposition
Ved at fastholde V8-motoren skabte Scania sig en niche. De blev et anderledes alternativ for mange kunder, der fortsat efterspรธrger den specifikke motortype.
I dag er Scania kendt for at levere lastbiler med betydelig kraft. De er ogsรฅ anerkendt for at vรฆre relativt letkรธrte og pรฅlidelige.
Fremtiden er dog mere usikker. Selvom Scanias V8-motorer opfylder nutidens emissionskrav, er der ingen garanti for, at det tidligere svenske mรฆrke fรฅr lov til at fortsรฆtte med 8 cylindre.
Det er svรฆrt at forudsige, om de vil kunne leve op til fremtidige, endnu strengere krav. EU har dog slรฆkket pรฅ en rรฆkke krav til netop bilmรฆrkerne. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]