Derfor har denne Ford Mustang 1.143 hk… på hjulene

Du tager en Ford Shelby GT350, og finder ud af at den langt fra er hurtig nok. Så du skruer turboer på skidtet og droppe de seks manuelle gear

Du tager en Ford Shelby GT350, og finder ud af at den langt fra er hurtig nok. Hvad gør du så? Skruer turboer på skidtet og dropper de seks manuelle trin i gearkassen.

Ford og Shelby designede ikke Mustang GT350 for at få et monster ud på alverdens drag racing-baner. Men… Sådan kan det nemt blive. Bare spørg ejeren af denne GT350, som nok er blandt de hurtigst accelererende gadebiler, du nogensinde støder på

Denne Shelby GT350 begyndt tilværelsen som enhver anden Shelby GT350 gør det. Nemlig med en 5,2-liters V8-sugemotor med 526 hk. En bil som i forvejen er kendt for sin omdrejningsvillighed…ikke et ord om at den også har den liiidt svært med fodgængere/større folkemængder.

Men ejeren af lige dette eksemplar besluttede sig hurtigt for at sende sin Shelby forbi Fathouse Fabrications, hvor der blev skruet et par turboladere på den enorme V8’er.



Det løfter ydelsen til svimlende 1.143 hk på baghjulene. På asfalten kan det omsættes til en quarter mile-tid på bare 8,6 sekunder med en hastighed på 262 km/t over målstregen. Altså med bilens oprindelige sekstrins, manuelle gearkasse.

Når det går for langsomt
Det var dog ikke helt hurtigt nok. For i løbet af 2019 blev der investeret i flere opgraderinger. Blandt andet en tretrins TH400-automatgearkasse. Og det rykker for alvor ved præstationerne. Nu kører den samme bil den samme distance på 7,58 sekunder, når det går bedst. Over målstregen er hastigheden nu også oppe på 301 kilometer i timen.

Det er ikke kun væsentligt hurtigere end fabriksbilen. Med de ændringer sætter Shelby’en også konkurrenter som turboladet Lamborghini Huracans og modificerede Nissan GT-R’ere grundigt på plads.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk