Derfor er denne Enzo Ferrari den eneste af sin slags i verden


Der findes kun dette éne eksemplar i hele verden. I hvert fald hvis det skal være sådan helt fabriksofficelt.

Enzo Ferrari. Ja, det er sådan, du skal sige det. Ikke Ferrari Enzo. V12-monsteret fra 00’erne er nemlig en hyldest til mærkets grundlægger af samme navn. Derfor er Ferrari også bilens efternavn.

Men det er hverken navnet, eller det faktum, at der kun blev bygget 400 Enzo’er i sin tid, der gør dette eksemplar ekstra specielt. Det gør farven derimod. Bilen her er nemlig lakeret Bianco Avus. Eller hvid som vi vil sige på dansk.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Og det er der ikke én eneste anden Enzo i verden der er. I hvert fald ikke en som Ferrari har malet på fabrikken i Maranello. De fleste blev leveret i Rosso Corsa-rød. Men ganske få, nøje udvalgte kunder – eftersigende færre end 20 personer – fik lov til ‘selv’ at vælge farven. Altså blandt andre Ferrari-farver forstås.

Kan blive den dyreste Enzo – nogensinde!
En af de kunder valgte Bianco Avus som den eneste. Første ejer fik bilen på schweiziske nummerplader, siden blev bilen solgt til Hong Kong og ‘forsvandt’. Bilen kan nemlig ikke indregistreres i den selvstyrende region. Det er først nu, hvor bilen er flyttet til Canada, at offentligheden får lov til at se ‘den eneste hvide Enzo’.

Endda med et ’til salg’-skilt i forruden. Prisen står der ikke noget om. Men fra flere sider forlyder det, at bilen – hvis den finder en ny ejer – bliver solgt for millioner. Altså dollars. Faktisk vurderer RM Sotheby’s, som skal stå for auktionen senere på måneden, at bilen godt kan blive den dyreste Enzo nogensinde.

Især på grund af kilometertallet. Bilen, som forlod samlebåndet 23. maj 2003, har kørt bare 9.600 kilometer de sidste 19 år. Den 6,5-liters suge-V12’er har altså ikke rigtig haft noget at bruge sine 660 hestekræfter til i henved 20 år.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk