Derfor er denne Dodge Challenger den sidste af sin slags


Challengeren, som vi kender den, lever på lånt tid. Men inden – det er helt slut med store V8’ere – får vi en række special versioner.

Verden skal snart sige farvel – farvel til V8-motoren fra Dodge. Faktisk har mærket med tiden tænkt sig at blive et rent elbilmærke. Men inden, vi når så langt, siger amerikanerne ordentligt farvel til Challenger og Charger-modellerne som pensioneres i 2024.

Det sker med en række special-udgaver, og her er Challenger Black Ghost den seneste i rækken. Det er samtidig det sidste, vi ser til en Redeye-model. For basisbilen er netop en Redeye, men Dodge hæver ydelsen i det i forvejen potente 6,2-liters Hemi-jern med otte cylindre.

LÆS OGSÅ: Kevin Magnussen lægger afstand til Haas-rygter

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bilen får vanvittige 807 hestekræfter. Hvilket gør den lige så potent som Super Stock-modellen fra 2020. Som navnet antyder vil Challenger Black Ghost kun kunne fås i sort. Og man skal i øvrigt være ekstremt heldig for at få fat i én.

Dodge bygger bare 300 biler, før man stopper igen. Tilnavnet Black Ghost brugte Dodge i første omgang helt tilbage i 1970. Og spørger man Dodge-chef Tim Kuniskis var det oplagt, at hylde mærkets fortid på den måde.

Dodge bygger i alt 7 specialudgaver fordelt på Challenger og Charger, før elbilerne tager over. Faktisk har mærket allerede givet et bud på, hvordan den elektriske fremtid på fire hjul kan se ud og ikke mindst lyde. Det kan du læse meget mere om her.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk