Der kommer – måske – ikke en ny Golf


Det lyder næsten for styret. Men den ottende og nuværende generation af VW Golf kan meget vel være Volkswagens sidste.

Det begyndte i 1974, og det slutter – måske – i 2026. I hvert fald hvis man ser på, hvor længe Golf VII også kendt som Mk7 var i produktion.

Fra snart sagt alle sider bliver det nemlig stadigt sværere at holde fossilbilernes samlebånd kørende. For at have noget andet at lave har Volkswagen bl.a. introduceret I.D-serien – hvilket faktisk allerede er en succes for Wolfsburg-fabrikken.

Elbilen sælger allerede
Måske endda så stor en succes, at tyskerne mere eller mindre skulle være klar til at sige farvel til Golf’en, når der ikke kan vrides mere ud Mk8’eren. Volkswagen har da også allerede sagt, at man vil fokusere mere og mere på elbilen – og at det bliver på fossilbilens bekostning.



LÆS OGSÅ: Koster denne gamle M3’er alt for meget? Ja, den gør!

Omvendt er den nuværende ID.3 – som på mange måder siges at være elbilernes Golf – ikke en direkte trussel mod Golf’en. ID.3’eren kører kortere på en opladning, end den tilsvarende Golf kan komme på en tankfuld benzin eller diesel. Dertil kommer, at interiøret i ID.3 er langt mere simpelt end det, man finder i Golf’en.

Derfor er Golf’en færdig
Men hvis vi forudsætter, at Volkswagen lægger hver en euro i elbilsudviklingen. Ja, så kan det meget vel betyde, at ID.-serien overhaler fossilbiler som Golf’en indenom.

Det mener i hvert fald Drivetribe. Her peger man også på 2035, hvor i hvert fald briterne har tænkt sig at forbyde nye fossilbiler. Og så har Golf’en måske spillet sit sidste kort.

Dermed ikke sagt, at Volkswagen ikke kan finde på bare at omdøbe eksempelvis ID.3’eren til Golf.

 



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk