Både AMG og Mercedes vil nok sige, at det ikke kan lade sig gøre. Men det er løgn. For der er fint plads til en V8-motor i en AMG med 4 cylindre.
Den seneste Mercedes C63 AMG er på mange måder en skuffelse. Også for Mercedes-koncernen selv.
Chefen hos Mercedes-AMG, han hedder Michael Schiebe, har ellers flere gange sagt, at hans kunder ikke køber bilerne for V8-motorens skyld.
– En Mercedes-AMG køber man for teknikkens skyld, ikke motoren, lød det tilbage i december 2023, da han første gang forsvarede beslutningen.
I 2025 måtte han så krybe til korset og erkende, at Mercedes mister kunder, fordi C63’eren ikke længere har en V8-motor. Det hele er der på den anden side råd for.
Østrigske Vuk Manufaktur, der normalt lever af netop at tune i forvejen hårdtpumpede Mercedes-modeller, har nemlig fået en 4-liters V8-motor til at passe ned mellem forhjulene i den seneste topmodel i C-Klassen.
Det betyder desuden også, at hele hybridsystemet inklusiv batteripakke er væk. Desværre er det småt med flere detaljer. Vi ved ikke engang, hvilken gearkasse bilen kører med.
Men den seneste C63’er med V8-motor fra fabrikken kørte med en 9-trins gearkasse. Eller en 7-trins i topudgaven C63 S.
Fordi det er så småt med informationer, bliver antallet af hestekræfter også et gæt. Omend et kvalificeret ét. For den ‘mindste’, der var at komme efter, var 476 hestekræfter. Det blev til 510 styk i S-udgaven.
Det er 50 hestekræfter mere end den tilsvarende BMW M3-årgang. BMW’en måtte dog også nøjes med seks cylindre.
Tilbage i Østrig hos Manufaktur er særligt én ting dog dårligt nyt. De har nemlig heller ikke villet sige noget om, hvorvidt bilen er et muldyr for et kit under udvikling eller ‘bare’ en engangsforestilling. Desværre.
Læs flere artikler efter annoncerne: