Denne vilde “Audi” får flere efterfølgere


Begge biler skal bygges på samme platform og begge får 800 hestekræfter.

Den første hed EL1, og nu kommer EL2 og EL3. EL1 var en hyldest til Audi Quattro. Altså på strøm. Og den tendens fortsætter i de næste biler.

EL2 og EL3 bliver ikke det samme, men ifølge tyske ELegend, der bygger bilerne, skal de nye biler også hylde ‘ikoniske sportsvogne fra fortiden. Det fortæller en talsmand fra firmaet til vores kolleger hos Top Gear.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Når det så er sagt, mangler ELegend stadig at bygge de 30 eksemplarer af EL1. Så vi er nok et stykke fra at få mere af vide om efterfølgende. Men firmaet bag lover, at ‘det, EL1 er for Audi Quattro, vil EL2 og EL3 være for andre ikoniske bilmodeller’.

Som EL1 skal efterfølgende kun bygges i 30 eksemplarer hver. Begge får tre elmotorer – en oppe foran og så to bagtil. En på hvert baghjul. De monster-mange kræfter skal overføres til asfalten via et gear med ét enkelt fremadgående trin. En monocoque er med til at holde vægten nede på 1.680 kilo.

Ses vi til Auto Show?


Alle biler bliver ENORMT dyre
Den relativt lave vægt betyder en 0 til 100 km/t-tid på bare 2,8 sekunder, og bilen fortsætter helt til 300 km/t. EL1 gør i hvert fald, siger ELegend. EL1′ teoretiske rækkevidde er 426 kilometer på én opladning. Det svarer, siger ELegend, til to omgange med pedalen i bund på Nürburgring.

De nu i alt 90 bliver, der skal bygges, bliver dog langt fra for alle. Og det ikke kun fordi der slet ikke er nok biler til alle. Bilerne koster nemlig fra 1 million euro stykket. Med den dagsaktuelle vekselkurs er det 7,4 millioner danske kroner.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af EL1.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk