Denne motor koster mere end Danmarks billigste bil

Du kan få Danmarks billigste bil - en Citroën C1 - for 89.900 kr. Denne Ferrari-motor, som ikke engang er ægte - koster noget mere end det.
Foto: Terzo Dalia

Du kan få Danmarks billigste bil – en Citroën C1 – for 89.900 kr. Denne Ferrari-motor, som ikke engang er ægte – koster noget mere end det.

Det tager det italienske firma Terzo Dalia et år eller lige deromkring at bygge denne kopi af en Ferrarimotor færdig. Men så er den også håndbygget i størrelsesforholdet 1:3. Noget du dog skal betale kassen for.

Danmarks billigeste bil – en Citröen C1 – koster fra 89.900 kr. som ny bil. Det kan du ikke engang få denne motormodel for. Du skal nemlig op med svimlende 15.000 dollars svarende til 96.530 kr. for et eksemplar.

Altså hvis vi regner med den dagsaktuelle vekselkurs.



Ifølge britiske DK Engineering er modellen så omhyggeligt detaljerede, at eksemplarer endda udstilles i af Ferrari selv på fabrikkens museum, Museo Ferrari, et stenkast fra fabrikken i Maranello.

Over vild detaljegraden er, understreges blot af alt det arbejde Terzo Dalia gør, inden de overhovedet går i gang med at bygge modelmotoren. For hvergang, de bygger en modelmotor, måles et eksemplar af den originale 1:1-motor op.

Herefter udformes en model af træ. Og først når den er perfekt, kan det egentlige arbejde gå i gang.

Colombo-motor blandt højdepunkterne
Nogle af delene, som bruges til arbejdet, er lavet i aluminium mens er udformet i rustfrit stål. Præcis som på den ægte vare. Fælles for alle delene er dog, at de alle skal fremstilles i hånden. Ingen maskiner her.

Resultatet er en motor, der aldrig vil fungere i en bil, men som ikke desto mindre har alle de rigtige dele. De bevæger sig endda, ligesom de vil gøre, hvis de var ægte.

Nogle af Terzo Dalia højdepunkter er en udgave af V12’eren fra 250 GTO. Den såkaldte Tipo 168-motor på 2,9 liter som den legendariske ingeniør Gioachino Colombo stod bag. Af andre mesterværker kan nævnes en model af den 6,3-liters V12’er i LaFerrari.

Hvem køber så disse ‘motorer’? Det gør Ferrari-ejere selvfølgelig, hævder Terzo Dalia.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk