Den norske stat taber 19 milliarder kr. på elbiler

Nordmændene elsker elbiler - blandt andet for de ikke skal spytte ret mange penge i statskassen i løbet af ejerskabet.

Nordmændene elsker elbiler – blandt andet for de ikke skal spytte ret mange penge i statskassen i løbet af ejerskabet.

Og det der med at nordmændene, hvor elbilen er den langt mest populære nybils-løsning, ikke skal spytte nær så meget i statskassen ved et bilkøb, koster.

Faktisk anslår myndighederne selv, at det koster 19,2 milliarder norske kroner – knap 14 milliarder danske kroner – på at understøtte salget af elbiler. Og det er ikke bare i år. Det er hvert år.

Penge der ikke kommer ind i afgifter, som de ellers plejer fra nye diesel-og benzinbiler. I dag er syv ud af 10 nye biler på norske nummerplader elektrificeret i en eller anden form.  Og det betyder, altså at man er ved at løbe tør for nye biler, som lægger afgiftskroner i statskassen.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:



Det betyder dog ikke, at landet går bankerot lige foreløbig. Ifølge finans.dk er den norske pengetanke nemlig verdens største – og den skovler stadig penge ind. Alene salget af olie – som administreres af den oliefond der blev oprettet i 1996 – hælder 1.700 milliarder i den norske statskasse hvert år.

I mange år har elbiler været afgiftsfrie i Norge, men nu overvejer regeringen at indføre en afgift på 25 procent på de dyreste elbiler. Elbiler skal altså stadig koste over 600.000 norske kroner, før landet vil lægge afgift på.

Reklame-video:


Artiklen fortsætter efter reklamerne:
Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk