Nordmændene elsker elbiler – blandt andet for de ikke skal spytte ret mange penge i statskassen i løbet af ejerskabet.
Og det der med at nordmændene, hvor elbilen er den langt mest populære nybils-løsning, ikke skal spytte nær så meget i statskassen ved et bilkøb, koster.
Faktisk anslår myndighederne selv, at det koster 19,2 milliarder norske kroner – knap 14 milliarder danske kroner – på at understøtte salget af elbiler. Og det er ikke bare i år. Det er hvert år.
Penge der ikke kommer ind i afgifter, som de ellers plejer fra nye diesel-og benzinbiler. I dag er syv ud af 10 nye biler på norske nummerplader elektrificeret i en eller anden form. Og det betyder, altså at man er ved at løbe tør for nye biler, som lægger afgiftskroner i statskassen.
Det betyder dog ikke, at landet går bankerot lige foreløbig. Ifølge finans.dk er den norske pengetanke nemlig verdens største – og den skovler stadig penge ind. Alene salget af olie – som administreres af den oliefond der blev oprettet i 1996 – hælder 1.700 milliarder i den norske statskasse hvert år.
I mange år har elbiler været afgiftsfrie i Norge, men nu overvejer regeringen at indføre en afgift på 25 procent på de dyreste elbiler. Elbiler skal altså stadig koste over 600.000 norske kroner, før landet vil lægge afgift på.