Annonce:

Den næste BMW M3 får helt ny sekscylindret motor

Den kommende BMW M3 på Neue Klasse-platformen fås som elbil eller med en helt ny 6-cylindret benzinmotor.

Den næste generation af BMW M3 er under udvikling, og det har allerede fået spekulationerne til at køre i pressen.

Men nu bekræfter BMW, at modellen dukker op som elbil og med en ny 6-cylindret benzinmotor. Det hele sker på den kommende Neue Klasse-platform.

BMW vil bygge en benzin-drevet udgave sideløbende med elbilen. Om ikke andet giver det M-divisionens tilhængere et valg, som mange af konkurrenterne, der kun vil bygge elbiler, nægter sine kunder.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Dr. Mike Reichelt, chef for BMW Neue Klasse-programmet, har delt nogen af detaljerne med Top Gear.

Han fortalte, at den næste M3 vil have en benzinmotor, der adskiller sig fra den nuværende model.

– Vi vil også tilbyde (M3’eren, red.) med en ny type seks-cylindret motor, udtalte Reichelt.

Han tilføjede, at det måske er tidligt for nogle M-fans at skifte til elbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

BMW er dog overbevist om, at den fuldelektriske M3 vil nå nye højder. Den vil også tiltrække nye kundegrupper, fordi den vil opføre sig helt anderledes.

BMW M3 – motor og ydelse

Den nuværende BMW M3 benytter sig af den motor som mærket internt kalder for S58. Det er en 3-liters rækkesekser med dobbelte turboer og godt 530 hestekræfter.

Der er grund til at tro, at den “nye” seks-cylindrede motor kan og vil være en hybridudgave af S58.


Det er dog endnu ikke bekræftet. Men det er sandsynligt, da det er den vej, BMW har gået med V8-motoren i den nuværende M5.

Den nye benzinmotor forventes at være markant kraftigere end den nuværende. Den kan potentielt matche de 700 hestekræfter, som forventes i den elektriske variant.

Den elektriske M3 skal bygges på en 800-volt arkitektur. Noget vi kender fra konkurrenter som Audi e-tron GT.

BMW har tidligere udtalt, at det ville være “virkelig svært” at nedskalere til en firecylindret motor i M3. De fastholder altså den seks-cylindrede konfiguration.

Tyskerne mener i øvrigt, at en firecylindret motor ikke egner til en M3. Heller ikke selvom det faktisk var sådan, det hele begyndte med den 2,3-liters E30 M3.

BMW lover fokus på køreglæde

Den næste M3 introducerer også BMW’s nye “Heart of Joy”-kontrolenhed. Den blev vist frem på Vision Driving Experience-konceptet.

Annonce:

Heart of Joy-systemet integrerer styringen af drivlinje, bremserne, energigenvinding, opladning og styretøj i ét system.

Enheden behandler information 10 gange hurtigere end tidligere systemer. BMW lover der for også en “exceptionel præcision” i den nye bil.

Dr. Mike Reichelt understreger, at fokus flyttes på den måde skal flyttes væk fra det, bilentusiaster egentlig forbinder med en hurtig bil.

Annoncer:
Responsiv Iframe

– Det handler ikke længere om at lave en bil med den hurtigste 0-100 km/t tid, siger han til Top Gear.

– Men snarere en bil, der tilbyder præcis dynamik. Det er, hvad vores kontrolenhed gør; du kører ind i et sving med en bestemt styrevinkel, uden du behøver at korrigere dig ud af det.

Hvornår kan vi forvente de nye biler? Neue Klasse BMW 3-serien bliver formentlig vist frem for offentligheden senere i år. Salget begynder sandsynligvis i den første halvdel af 2026.

Annonce:

M3-udgaven er dog som sædvanlig først klar lidt senere. Den forventes tidligst året efter, altså i 2027.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også