Den lille Caterham er tilbage – her den danske pris


Den 3-cylindrede Caterham har været ude af programmet i nogle år. Nu er den tilbage, og denne gang med dansk pris – også som leasing.

Det lignede blasfemi, da Caterham i 2013 præsenterede sin kendte 7’er med en 660 cm3 Suzuki-motor. Men det skulle vise sig, at briterne havde styr på administrationen af klenodiet.

Skaberen af modellen, Colin Chapman, havde lav vægt som mantra for alle sin biler, og med den lille 3-cylindrede turbo-motor havde Caterham taget lav vægt ned på et nyt trin, hvilket sikrede royal underholdning med blot 80 hk.

Det skriver Bil Magasinet.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



En smallerede sporvidde sikrede desuden, at bilen kan registreres i Japan under de særlige mikrobil-regler (Kei-reglementet).

Modellen var navngivet Caterham 160, som et udtryk for vægt/effekt-forholdet. Med en egenvægt på 500 kilo, og 80 hk har den altså 160 hk pr. ton, selv om den kun vejer et halvt ton.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



Leasing for 7.305 kr. pr. md.
Modellen udgik i 2019, men nu er den evigt unge model atter klar med Suzukis 3-cylindrede motor. Denne gang navngivet 170, hvilket følger af at motoren har fået en anelse flere hestekræfter. Nemlig 86. Det samtidig med at bilen er blevet en anelse lettere.

Opskriften er dog den samme, og det er præstationerne også. Caterham 170 går fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder, topfarten er 160 km/t, den går 21,4 km/l, og denne gang er den danske agent klar med både nypris og leasingtilbud.

Med afgift begynder prisen ved 555.755 kr., hvilket kan konverteres til en månedlig leasingydelse på 7.305 kr. med en førstegangsydelse på 52.801 kr. via Caterhams danske leasingpartner.

Den mere baneorienterede “R”-version begynder ved 590.965 kr.