Den frie hastighed på Autobahn er truet – igen!

Efter valgresultatet, som gav socialdemokraterne magten, diskuterer tyskerne nu igen hastighed på Autobahn

Efter det tyske valgresultat diskuteres det nu igen, om der skal indføres en national hastighedsgrænse på hele motorvejsnettet.

Tyskernes frie hastighed på autobahn er lige så sikker som amerikanernes forfatningssikrede ret til at bære våben. Eller er den nu også det?

Efter valgresultatet, der gang socialdemokraterne magten, er diskussionen om fri hastighed på de tyske motorveje igen blusset op. Siden Tysklands genforening i 1990 har det ellers været muligt at trykket sømmet i bund på udvalgte strækninger af landets motorveje, og det har man ikke rørt ved siden.

LÆS OGSÅ: EU VIL INDFØRER 30 KM/T-GRÆNSE I ALLE I BYER



Sidst det socialdemokratiske parti, SPD, var ved magten mellem 1998 og 2005, blev der da heller ikke rørt ved hastigheden. I 2021 er den generelt 130 km/t på motorvejene, mens der altså findes strækninger uden fartbegrænsning.

Co2 og holdningsændring
Med til forskel fra sidst har SPD nu den holdning, at en hastighedsbegrænsning på hele Autobahn vil kunne reducere hele Tysklands samlede Co2-udledning med to millioner ton om året. Det er der i hvert fald estimater der indikerer.

Det tyske svar på FDM er heller ikke længere imod en hastighedsgrænse på autobahn. I hvert fald ikke så meget som man har været tidligere. Dengang lød argumentet mod egentlige hastighedsgrænser, at andelen af ulykker på de tyske motorveje ikke er højere end i lande med tilsvarende infrastruktur og hastighedsgrænser – så som Belgien, Frankrig, Danmark og USA.

Men nu viser en undersøgelse blandt ADAC’s medlemmer, at 50 procent er for en hastighedsbegrænsning. Omvendt er 45 procent for at holde status quo. Når det så er sagt, er 5 procent af medlemmerne stadig i tvivl.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk