Hvis BMW holder fast i konceptet, får den kommende M3 hele 18.000 newtonmeter. Vision Driving Experience er et bud på fremtiden for M-vogne.
Er Vision Driving Experience den kommende BMW M3? Det korte svar er nej. Alligevel siger den noget om, hvad vi kan forvente. Og det er måske 18.000 newtonmeter.
Elbiler er i forvejen kendt for det voldsomme moment helt fra bunden. Det hæver M-afdelingens seneste prototype lige til det næste niveau.
De 18.000 newtonmeter leveres af hele fire elmotorer. En ved hvert hjul. Det hele styres ved hjælp af en ny computer ved navn ‘Heart of Joy’.
Kort sagt er det en lille, sort boks, der styrer alt i den elektriske drivlinje. Og altså også hvordan bilen skal tøjle sit enorme moment. Der er da også en grund til, at BMW udstyrer bilen med så meget moment.
Nogle vil måske sige, at den dog er decideret barnligt. M-afdelingen gør det nemlig udelukkende for at bevise, at 18.000 newtonmeter er muligt at tøjle i en bil af 3 Series dimensioner.
– Heart of Joy gør det muligt for os at tage køreglæden ikke kun til det næste niveau, men til et endnu højere niveau.
– Derudover øger vi effektiviteten og dermed rækkevidden yderligere, fordi føreren i fremtiden næsten udelukkende vil bremse ved hjælp af genindvinding af bremseenergi, siger Frank Weber, udviklingschef hos BMW AG.
M-folkene hævder også, at regenereringen i bremserne er så potent, at de kommende Neue-klasse-ejere, det er hvad BMW kalder de kommende elbiler, er så kraftige, at ejerne kun skal trykke fysisk på bremsepedalen 2 procent af tiden.
Kig i øvrigt godt på bilen i videoen herunder. Har du lagt mærke til fælgene? Nå, ikke. Prøv igen. For når de lyser grønt, accelererer bilen.
Når lyset er blåt, regenereres energi fra bremserne. Og når lyset er orange, trykker chaufføren på den fysiske bremsepedal. Det er dog næppe en funktion, der føres med over på samlebåndet.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]