Officelt er den oprindelige Land Rover Defender død, men nu genstartes en specialproduktion med fem-liters V8
Det var med beskeden om, at bilen ikke ville komme igen, at Land Rover stoppede produktionen af den originale Defender i 2016 efter 2.016.933 biler. Men Land Rover sagde intet om specialudgaver.
Måske med god grund. For nu skal en begrænset produktion af Land Rover Defender Works V8 markere modellens 70-årige historie.
Som en hyldeste til de tidlige Defendere, der også var udstyret med V8’ere, kommer Works V8 med en fem liters otte-cylindrede motor, der er god for 405 hestekræfter og 515 newtonmeter.
Mangler du dæk og fælge til bilen? Klik her og se vilde tilbud!
Det, hævder Land Rover, gør den nye special-Defender til den hurtigste Defender nogensinde. Koblet til en automatisk ZF-gearkasse, når den legendariske englænder da også 96 kilometer i timen på 5,6 sekunder og en tophastighed på 171 km/t.
Til sammenligning skulle den sidste motor i den serieproducerede bil, en Ford-diesel på 2,2 liter, bruge 15,5 sekunder på at nå 100 kilometer i timen.
Udover V8’eren har den nye specialudgave af Defenderen også fået større bremser, forstærket fjedre og kræningsstabilisatorer for at tackle terræn og sving bedre.
Med 18″ all-terrain-dæk burde bilen da også stadig kunne gøre, som en Defender nu skal i terrænet. Alle biler leveres med dørhåndtag i aluminum. Nogle af de otte mulige lakeringen kan vælges som kontrast-farver med sort tag, kølergrill og skærme.
Interiøret har også fået sig en overhaling med Recaro-stole i læder og et infotainment-system fra Jaguar-Land Rover. Works V8 bliver kun produceret i 150 eksemplarer, der alle kommer med en startpris på 150.000 engelske pund eller 840.000 danske kroner med dagens kurs.