De største tuningsmyter: Hvad virker, og hvad gør ikke? Del 2

I artikelserie på Boosted.dk afslører vi nogle af de største myter i tunerverden. Her er anden del

Din ven fortæller, at han har hentet 30 hestekræfter mere i sin Honda Civic ved at skifte luftfilteret. Men vent nu lige, passer det?

LÆS OGSÅ: FIK DU IKKE DE FEM FØRSTE MYTER MED? KLIK HER

Læs med når Boosted Magazine afslører 25 af de største myter om tuning. Sandheden skal frem.


I denne anden runde lægger vi ud med noget ladetryk – skal det være single eller bi(turbo) ?

MYTE 6 – TO TURBOER LAVER HURTIGERE LADETRTK, EN ENKELT GIVER POWER

De fleste bilmyter kommer ud af uvidenhed om turbotuning. Denne her hører du eksempelvis fra folk, der kun har hørt om én stor, gammeldags turbolader. Den kan rigtigt nok lave power, men den er meget større, end de biturboladere, der sammenlignes med.

Virkeligheden er dog, at du opnår præcis samme effekt ved at montere én stor turbolader eller to i samme størrelse – bare motoren er af samme type. Ladetrykken indfinder sig desuden på samme tid.

Dog skal det sige, at du kan hente en lidt ekstra i spool up-tiden ved dele udstødningsmanifolden i to (dvs. udstødningen fra tre cylindre til hver turbolader på en sekscylindret motor). På den måde er der mere end én effektiv måde at bruge udstødningsgasser. Altså kan myten godt have et gran af sandhed i sig – ikke meget, men lidt. Forskellen er minimal, og ikke noget du vil mærke i hverdagen.


Reklame: