Han er lige trådt tilbage for Lucid Motors. Men det holder ikke Peter Rawlinson fra at kritisere ‘de fleste elbiler’ som noget lort.
Mange bilmærker løser elbilernes rækkeviddeproblem med stadig større batterier. Men det gør de fleste elbiler til noget lort.
Det mener Peter Rawlinson, der i sidste uge trådte tilbage som direktør for amerikanske Lucid Motors, i hvert fald.
Det fortæller han til Autocar.
I jagten på stadig flere kilometer i elbilerne går bilmærkerne ifølge Peter Rawlinson amok i stadigt større batteripakker. Og det gør kun ondt værre for selve elbiler.
– Hvad det at bygge en energieffektiv elbiler giver dig er basalt set en bedre bil. Og det er her, vi har problemet.
Det fleste elbiler gør det helt forkert
– Hvis du ser på en tilsvarende benzinbil, der måske går 8 kilometer literen er den bedre end bilen, der går dobbelt så langt, fordi ydeevnen er bedre.
– De fleste bilentuaister vil have performance. De er pænt ligeglade med hvor langt de kan komme på en liter benzin.
Peter Rawlinson mener også, at det er derfor, at Lucid Air kan imponere. Den taber ifølge den nu tidligere direktør nemlig ikke ydeevne, selvom strømmen gradvist forsvinder ud af batteriet.
– Den forvandler elektroner til brændt gummi og kan blæse alle bag over, fordi den er ‘brændstofeffektiv’. Det er, hvad der giver elbiler performance.
For gøre billedet endnu mere klart forklarer Peter Rawlinson sin pointe med, at det svarer til til at køre 42 kilometer på literen i en Mercedes S-Klasse i stedet for en Volkswagen Golf Bluemotion.
– Ingen skrev om det, da jeg for tre år siden sagde, at vi vil bygge biler der kører 800 kilometer på en opladning. Folk sagde, jeg løj.
– Men da det viste sig at holde stik, sagde alle, at jeg bare havde proppet bilerne med batterier, lyder det fra Rawlinson.
Et er, hvad den tidligere Lucid-direktør måtte mene hele bilindustrien gør forkert, noget andet er, hvordan det rent faktisk går i hans egen forretning. Eller nu tidligere forretning.
For Lucid taber penge. Uhyggeligt mange penge. Senest har mærket meldt ud, at man egentlig drømmer om at sælge reservedele. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: