Ifรธlge en ny fremskrivning vil antallet af benzin- og dieselbiler i Danmark inden for 5 รฅr vรฆre faldet med 750.000 eksemplarer.
Regeringens Klimastatus 2025 forudser, at der vil vรฆre nรฆsten 1,4 millioner elbiler pรฅ de danske veje i 2030. Det er en markant stigning, som, hvis den holder stik, vil รฆndre bilparken markant.
Den forventede mรฆngde elbiler vil udgรธre cirka 45 procent af den samlede bilpark i 2030. Det viser nye tal fra klimafremskrivningen.
For blot fem รฅr siden udgjorde elbilerne knap 0,7 procent af bilparken. I dag har tallet rundet 14 procent med over 400.000 elbiler registreret i Danmark.
Salget af elbiler er steget markant de seneste รฅr. Siden 2018 er salget i gennemsnit vokset med 124 procent รฅrligt.
I 2024 udgjorde elbiler over 50 procent af nysalget. De udgjorde ogsรฅ 88 procent af brugtvognsimporten. Dermed stod elbiler for 68 procent af den samlede tilgang af personbiler i 2024.
Elbilerne udfaser diesel og benzin – men kun i Norden
Udviklingen i salget af elbiler forventes at fortsรฆtte. I fjerde kvartal af 2024 udgjorde elbiler 80 procent af den samlede tilgang. Til sammenligning var det 60 procent i fjerde kvartal af 2023.
Samtidig med det stigende elbilsalg er der sket en tydelig nedgang i salget af isรฆr dieselbiler. Flere faktorer driver den generelle udvikling i elbilsalget.
Den teknologiske udvikling, et stigende udbud af modeller og udbredelsen af offentlig tilgรฆngelig ladeinfrastruktur spiller afgรธrende roller.
Salget af plug-in hybridbiler har vรฆret aftagende siden 2021. Det skรธnnes i 2030 at udgรธre cirka 1 procent af salget.
Det er ikke kun pluginhybriderne, der er pรฅ retur. Antallet af benzin- og dieselbiler ventes at falde med 125.000 styk รฅrligt frem mod 2030.
Men sรฅdan forholder det sig stort set kun i Danmark og Norge.
En opgรธrelse fra de europรฆiske bilproducenters sammenslutning ACEA viser, at elbiler udgรธr bare 1,8 procent af den samlede bilpark i Europa.
Og selv hvis man tรฆller hybridbilerne med, kan andelene af elektrificerede personbiler ikke svinge sig op pรฅ mere end 3,9 procent af bilparken. Lรฆs mere om det her.
Markant fรฆrre benzin- og dieselbiler i 2030
Regeringens Klimastatus og -fremskrivning 2025 indeholder de nye forventninger. Sidste รฅrs fremskrivning forventede 925.000 elbiler i 2030. Den nye forventning hรฆver det tal med knap en halv million elbiler.
– Elbiler forventes at udgรธre ca. 90 pct. af tilgangen af biler i 2030 og den samlede bestand af elbiler i 2030 forventes at vรฆre ca. 1,4 mio., svarende til ca. 45 pct. af den samlede bestand, fremgรฅr det af klimafremskrivningen.
Antallet af benzin- og dieselbiler vil pรฅ den bekostning falde drastisk.
– Med KF25 skรธnnes bestanden af benzin- og dieselbiler at blive reduceret med ca. 750.000 biler mellem 2024 og 2030 svarende til ca. 32 pct.
Nysalget af benzin- og dieselbiler forventes reelt at stoppe helt i 2035. Det gรฆlder bรฅde personbiler og varebiler.
Men det kan muligvis kun lade sig gรธre, fordi regeringen ikke er interesseret i at lรฆgge registreringsafgift pรฅ elbilerne.
Det var ellers planen, at ingen ny elbil i 2035 mรฅtte vรฆre afgiftsfri. Men nu lรฆgger regeringen op til i stedet at droppe den forhadte og mere end 100 รฅr gamle registreringsafgift helt.
I 2024 var der cirka 1,7 millioner benzinbiler og cirka 615.000 dieselbiler i Danmark.
Fremskrivningen skรธnner, at benzin fortsat vil vรฆre det primรฆre drivmiddel i personbiler de nรฆste fem รฅr. I 2030 forventes cirka 1,3 millioner benzinbiler. Fra 2030 vurderes strรธm at vรฆre det primรฆre drivmiddel i personbiler.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]