Annonce:

Danskerne gider ikke køre Tesla – giver Musk skylden

Danske firmabil-bilister gider ikke længere køre Tesla. Musk får skylden. Men de kinesiske alternativer vælges også fra.

Danske firmabil-bilister siger nej til flåder af Tesla-modeller. Her er det Elon Musk, der direkte får skylden.

Det skriver Berlingske på baggrund af en rundspørgeundersøgelse fra fagforbundet Business Danmark.

– Min virksomhed har netop annulleret bestillingen af flere Teslabiler. Fremover får vi europæiske biler i stedet, siger en dansk firmabilist, der ifølge Business Danmark ikke tør stå frem med navn af frygt for sin amerikanske forretning.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I rundspørgen svarer 2 ud af 3, at bilens oprindelsesland har stor betydning for deres valg. Mange af de Teslaer, der nu får firmabil-bilister til at rynke på næsen, kommer dog slet ikke fra USA eller fabrikken i Tyskland, men fra Kina.

Omvendt svarer de 1.300 fagforeningsmedlemmer i undersøgelsen også, at de nu helst vil se bort fra kinesiske biler.

Direkte adspurgt siger fagforeningsmedlemmerne, at de vælger Tesla fra, fordi de ikke indirekte vil forbindes med hverken Elon Musk eller USA’s præsident Donald Trump.

Kun et signal – for Tesla bygger ikke dårligere biler nu

– Det er utvivlsomt et signal om støtte til den europæiske bilindustri. For Tesla er ikke blevet en dårligere bil over natten.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Og flere af de kinesiske modeller klarer sig også rent kørselsmæssigt udmærket, når vi årligt tester de bedste businessbiler, siger Lars Bundgaard, formand for Business Danmarks trafikudvalg, til fagforeningens egen side.

Når det kommer til bilerne fra Kina, har Lars Bundgaard ikke nogen person at skyde direkte på. Her peger han i stedet på, at det tager år at ombygge et brand, som bilisterne stoler på.

– For det første er firmabilister ikke til eksperimenter – de vil have noget, som spiller. Derfor kan det tage årevis at opbygge et stærkt brand i målgruppen.


– Det så vi for år tilbage med koreanske Kia og Hyundai samt tjekkiske Skoda. De seneste år har vi set et væld af kinesiske brands komme og gå, og det er ikke noget, man tør løbe an på.

Når det så er sagt, kommer Business Danmark ikke ind på, hvorfor Tesla er det eneste mærke, man har spurgt medlemmerne direkte til. Alle andre mærker i rundspørgen bliver enten betegnet som ‘kinesiske eller europæiske’.

Det ændrer omvendt ikke på, at over 80 procent af fagforeningens adspurgte mener, at de nu ser negativt på elbiler. Det tal er ‘kun’ 54 procent, når det kommer til biler fra Kina.

For fagforeningens medlemmer trækker frygten for at blive overvåget ned. Og det er de ikke de første, der er bange for.

Boosted har tidligere fortalt, at en svensk professor og ekspert i cybersikkerhed ligefrem advarer mod Volvo, fordi mærket er kinesisk. Læs mere om det her.

Annonce:

Herhjemme overvejer flere partier på Christiansborg, om kinesiske elbiler skal forbydes i offentlige udbud.

I hvert fald foreslog Venstres finansordfører, Hans Andersen, tidligere på måneden, at det skal være mere besværligt for de kinesiske mærker at vinde udbud på biler til eksempelvis hjemmeplejen.

Ifølge Berlingske ser både SF, Konservative, Liberal Alliance og Socialdemokratiet positivt og åbent på idéen fra Venstre.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også