Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åbent erklæret, at han vil arbejde for at holde afgiften på elbilerne nede. Danskerne skal nemlig foretrække elbiler, siger han.
Selvom 83 procent af den danske bilpark stadig kører på benzin eller diesel, er der ingen vej uden om elbilerne.
I hvert fald ikke ifølge skatteminister Rasmus Stoklund (S).
Ministeren siger i en ny pressemeddelelse, at danskerne skal foretrække elbiler, nu hvor der er over 300.000 af dem på vejene.
– Vi er kommet langt, men der er stadig et godt stykke vej endnu, før vi er i mål med den grønne omstilling af vejtransporten.
– Jeg kommer i år til at bruge kræfter på, at elbilen også fremover er danskernes foretrukne valg, når de skal have ny bil. Sådan sikrer vi, at vi går en grønnere fremtid i møde, siger Rasmus Stoklund.
Ministeren har allerede afvist at gøre elbilerne dyrere for danskerne. En miljø-økonomisk vismand mener ellers, at det er nu, at danskerne skal betale meget mere for elbilerne. Læs mere om det her.
Det var tilbage i december 2020, at den daværende regering samlede et flertal på Christiansborg, der lagde bilafgifterne helt om.
Siden har elbilerne sat sig på 64 procent af nybilsalget. Sådan så det i hvert fald ud i januar måned. Men der kan ifølge Rasmus Stoklund gøres endnu mere for, at bilisterne kun vælger en elbil næste gang.
– Det viser både, at den teknologiske udvikling gør elbiler mere og mere attraktive for danskerne, og at vi politisk har været med til at sikre nogle gode rammer for elbilens indtog i Danmark. Det er politik, der virker.
Ministeren vil i pressemeddelelsen dog ikke komme ind på, hvordan og om han har tænkt sig at stramme skruen over for de bilister, som ikke vil smide penge efter en ny elbil.
Stoklund forholder sig heller ikke til, at elbilernes popularitet er kunstigt skabt. Lige bortset fra forholdene i Danmark og Norge har elbilerne nemlig svært ved at konkurrere med deres modstykker, der kører på benzin og diesel.
De seneste tal fra bilfabrikkernes interesseorganisation, ACEA, viser, at bare 1,8 procent af den samlede bilpark i Europa kører på strøm. Og lægger man hybridbilerne til det regnestykke, er biltypens andel af markedet ikke højere end 3,9 procent.
I lande som Tyskland og Sverige, hvor afgiftsstøtten til elbiler er fjernet, er batteribilernes markedsandele da også skrumpet markant.
Tilbage i januar viste tallene fra det tyske svar på Færdselsstyrelsen (KBA, red.), at salget af elbiler var kollapset efter et år uden statsstøtte.
Helt konkret tabte bilmærkerne samlet set 25 procent af deres salg af elbiler på Europas største bilmarked.
Mens salget af elbiler faldt, gik det omvendt betydeligt bedre for hybridbilerne uden ledning. De steg med 12,5 procent i løbet af samme periode.
Læs flere artikler efter annoncerne: