En af forklaringerne på det stigende antal skader på de danske veje kan direkte hænges op på det tilsvarende antal elbiler, viser ny rapport fra Autobranchen Danmark.
Selv mindre skader på elbiler kan være enorme at udbedre. Og nu giver en ny rapport fra Autobranchen Danmark direkte elbilerne skylden for ekstraregningen.
Det skriver DR.
Stik imod forventningerne får dele af autobranchen med elbilernes indtog nemlig meget mere at lave. Det er især karosseriteknikerne, der har travlt.
Folk i elbilerne laver ganske enkelt flere skader. Ligesom de er skyld i flere ulykker. Faktisk bød 2024 på rekordmange bilskader i Danmark.
Helt konkret sidder synderen ifølge autobranchens brancheforening bag rattet. Det er nemlig ikke alle elbil-ejere, der kan håndtere, at elbilernes hestekræfter er til rådighed med det samme.
– Bilerne har en kraftig acceleration, og det medvirker til, at vi oplever et stigende antal skader, siger Nicky Bobak, eftermarkedschef hos Autobranchen Danmark, til DR.
Autobranchen vil dog ikke give elbilerne hele skylden for de mange skader. At det på papiret ser værre ud end nogensinde før, kan også skyldes, at der er kommet flere forsikringstyper med lav eller slet ingen selvrisiko på markedet.
Det kan have fået flere danske elbil-ejere til at anmelde selv mindre skader og buler til deres forsikringsselskaber. Noget andet er, at elbil-ejerne faktisk er dårlige bag rattet.
Ifølge en undersøgelse fra sammenligningsportalen LendingTree er Tesla-ejere for tredje år i træk de værste i trafikken.
I perioden fra januar til december 2024 blev der registreret 36,94 såkaldte ‘hændelser’ pr. 1.000 Teslaer. Hændelserne, der er talt med i opgørelsen, dækker over trafikulykker, spirituskørsel og hastighedsovertrædelser.
RAM- og Subaru-ejere er dog næsten lige så ringe bag rattet. Bedst klarer Volvo- og Land Rover-ejere sig.
En forklaring på den tendens er, at bilisterne tror, at Teslas modeller generelt er selvkørende. Også selvom mærkets biler på ingen måde er selvkørende.
Misforståelserne, når det kommer til teknologiens muligheder, har allerede haft tragiske konsekvenser. Sidste år døde en motorcyklist i USA, da han blev påkørt af en Tesla, hvis fører troede, at bilen kunne køre selv.
Andre er blevet taget i løgne og skylder nu adskillige hundredtusinde kroner. Sådan gik det eksempelvis for en svensk mand, hvis ekskone stak ham til politiet. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: