Den danske professor Morten Sommer (DTU) kritiseres nu for at sidestille benzin- og elbilen nรฅr det kommer til forbrug af Jordens ressourcer.
Forskere fra Syddansk Universitet og Aalborg universitet kritiserer en ny bog, der sรฆtter spรธrgsmรฅlstegn ved elbiler som et bรฆredygtigt transportmiddel.
I bogen, “Er mit liv bรฆredygtigt?”, der er skrevet af professor i mikrobiologi ved DTU, Morten Sommer, er der en graf, som viser elbilers skadelige indvirkning pรฅ Jordens ressourcer.
Sommer hรฆvder, at forskellen pรฅ bรฆredygtigheden mellem en benzinbil og en elbil er mindre, end mange tror.
– Forskellen pรฅ bรฆredygtigheden mellem en benzinbil og en elbil er mindre, end nogle mรฅske ville tro, siger han til videnskab.dk.
Grafen i bogen viser, at elbiler har et betydeligt ressourceforbrug. Isรฆr pรฅ grund af produktionen af batterier. Ifรธlge Sommer bruger man op mod fire gange sรฅ mange ressourcer, nรฅr man kรธrer i en elbil, sammenlignet med hvad der anses for bรฆredygtigt inden for planetens grรฆnser.
– Hvis man kรธrer godt 10.000 km i en stor elbil (udregningen er lavet pรฅ en Tesla Model S), nรฅr man nemlig op pรฅ knap 382 procent af sit sikre rรฅderum, hvad angรฅr det รฅrlige ressourceforbrug. Kรธrer man i en lille elbil, nรฅr man op pรฅ 230 procent, forklarer Sommer.
Til sammenligning viser grafen, at en almindelig benzinbil bruger 69 procent af det “sikre rรฅderum” for ressourceforbrug pรฅ et รฅr.
Denne fremstilling mรธder dog kritik fra Henrik Wenzel, kemiingeniรธr og professor i grรธn teknologi ved SDU. Han kalder Morten Sommers graf for “kikset” og frygter, at den kan afholde bilejere fra at skifte deres benzinbiler ud med elbiler.
Sรธren Lรธkke, ingeniรธr og lektor i bรฆredygtighed ved Aalborg Universitet, deler Wenzels bekymring. Han mener, at det er vigtigt, at grafen ikke fรฅr lov at stรฅ alene uden kritik.
Debatten om elbiler og bรฆredygtighed fortsรฆtter dermed, og det er tydeligt, at der er forskellige opfattelser af, hvor miljรธvenlige elbiler egentlig er.
At der er problemer med den mรฅde, elbiler fremstilles pรฅ, er der dog ikke meget tvivl om. Gentagne gange har organistationer kritiseret bilmรฆrkerne for deres mรฅde at hente materialer til elbilernes batterier pรฅ. Det har Boosted bl.a. afdรฆkket i en artikel fra december 2024. Lรฆs mere om det her.