Domstol slår fast: Ford i Danmark brød loven

Den danske Ford-importør skal hoste op med en anselig sum for at have brudt loven. Det afgjorde Retten i Glostrup i sidste uge.


200.000 kr.

Så meget skal Ford i Danmark betale for at have brudt markedsføringsloven og vildledt sine kunder. Det kom Retten i Glostrup frem til i fredags.

Sagen tager afsæt i Fords brug af danske influencers Instagram-profiler. Noget importøren i alt 56 gange hos ni kendte danskere brugte som reklamesøjle for mærket i perioden fra april 2013 til oktober 2016.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Undervejs gik anklagemyndigheden efter at straffe importøren, fordi der ikke var gjort nok opmærksom på, at der var tale om reklame. Det skulle, mente anklagemyndigheden, koste Ford i Danmark ‘ikke under 1,4 mio. kr. i bøde’.

Blandt andet er det ikke nok, at influenterne havde henvist til Ford med hashtags på det sociale medie. På det grundlag fandt retten, at der var tale om skjult reklame. Af de 200.000 kr. skal halvdelen betales for den skjulte reklame på Instagram.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:


Det var Forbrugerombudsmanden, der i 2016 meldte den danske Ford-importør til politiet.  Det skriver journalisten.dk.

– Ford beklager at have overtrådt markedsføringsloven. Ford har taget dommen for de to forhold, der fandt sted i perioden 2013-2016, til efterretning, lyder det i en skriftlig kommentar fra importøren til mediet.

Artikler og reklamelinks:
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk