Mens nordmændene siger 5 år, trækker danske Henrik Byrnel sin vurdering af, hvornår elbiler kan være værdiløse til 10 år. Det skyldes måden, bilerne bygges på.
Biler er generelt en dårlig investering. Men elbiler gør allerede deres ejere teknisk insolvente, vurderer FDM.
Og mens det norske Tekniksiden forudser, at elbilerne fra i dag er værdiløse om bare 5 år, slår danske Henrik Byrnel, der arbejder for garantiudbyderen Fragus, måske det sidste søm i kisten.
Det hele handler, om hvordan elbilerne i dag bygges og skrues sammen ude på fabrikkerne.
Det sker nemlig på en både, der kan gøre elbilerne værdiløse, når ‘de når en vis alder’, mener Henrik Byrnel.
Det fortæller han til Motormagasinet.
Henrik Byrnel mener grænsen for de måske værdiløse elbiler er 10 år. Og det er der en oplagt forklaring på. Værkstedsregningerne.
Byrnel peger på, at reparationsomkostningerne vil overstige bilernes reelle værdi. Delene er simpelthen for dyre.
Og det er der faktisk noget om. Allerede i dag tager bilmærkerne godt for sig, når de skal levere reservedele til ellers helt nye eller kun lettere brugte elbiler.
En bagskærm til en ny Kia EV9 løb på et tidspunkt op i 50.000 kroner før moms og montering på værkstedet.
Boosted har også kunnet fortælle, hvordan især kinesiske elbiler med selv mindre skader skrottes. Reservedelene er ganske enkelt for dyre til, at reparationerne kan betale sig.
De høje priser skaber problemer for både bilforhandlere og værksteder. Nogle forhandlere føler sig nødsaget til at tage reservedele fra biler, der endnu ikke er solgt, for at kunne hjælpe kunderne nu og her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]