Mens regeringen i Danmark kun vil sørge for ‘bedre konkurrence’, styrtdykker benzinprisen fortsat lige på den anden side af Øresund. Nu nærmer vi også 9 kr. literen.
Den svenske benzinpris styrtdykker i øjeblikket og nærmer sig et historisk lavt niveau på kun 9 danske kroner for en liter.
Det opsigtsvækkende prisfald har skabt stor glæde hos de svenske bilister, mens danske bilejere må se til med misundelse.
Det skriver flere svenske medier.
I weekenden faldt priserne så markant, at selv bemandede tankstationer i Stockholm-området solgte benzin for 14,94 svenske kroner pr. liter.
Det svarer til kun 9,7 danske kroner.
Hos lavpriskæden Ingo i Upplands Bro var prisen helt nede på 13,64 svenske kroner. Det er kun 9,23 danske kroner for en liter benzin.
Faldende oliepriser får skylden
– Lavere priser på råolie fører også til lavere priser på benzin og diesel i Sverige, siger brændstofekspert Viktor Gunnarsson fra Drivkraft Sverige.
Prisfaldet startede i sidste uge.
Her begyndte spekulationerne om, at de olieproducerende lande i OPEC ville begynde at producere mere råolie.
Det fik øjeblikkeligt prisen på råolie til at falde på verdensmarkedet. Den udvikling slår nu igennem ved de svenske pumper.
Der har i løbet af året været en generel overproduktion af råolie.
Stor kontrast til Danmark
Det voldsomme prisfald i Sverige står i skærende kontrast til situationen i Danmark.
Mens svenskerne altså kan tanke til under 10 kroner, er den danske listepris for en liter benzin i øjeblikket lige under 15 kroner.
Forskellen skyldes primært de markant lavere svenske afgifter.
Den svenske regering holdes nemlig op et valgløfte om, at bilisterne kun skal betale EU’s absolutte minimumsniveau af afgifter på brændstof.
I Danmark har regeringen også for nylig præsenteret en plan, der skal gøre benzin billigere. Men her vil man ikke røre ved afgifterne.
I stedet vil man forsøge at styrke den svage konkurrence på markedet.
Mens svenskerne altså nyder godt af ekstremt lave brændstofpriser, er der andre steder i Europa, hvor statsstøtte skaber endnu mere bizarre prisforskelle.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har en ny støtteordning i Italien betydet, at man nu kan købe en fabriksny elbil billigere end en god cykel.

