Men den danske regering de seneste år har lagt stadig højere afgifter på brændstof, holder svenskerne afgiftskruen i ro. Det har ført til uhørt billigt diesel fra overskudslagre.
Lige nu er der så meget diesel i omløb, at tankstationerne sælger det til spotpris. Altså i Sverige.
Et valgløfte fra den nuværende regering i Stockholm betyder nemlig, at svenskerne kan tanke både benzin og diesel og kun betale EU’s absolutte minimumsniveau af afgifter.
Men det betyder ikke, at brændstoffet er en knap ressource. Tværtimod sælger flere tankstationer overskydende diesel nærmest rekordbilligt.
Onsdag morgen i denne uge lå dieselprisen på 15,29 svenske kroner literen. Det svarer til bare 10,3 danske kroner.
Til sammenligning skal en dansk bilist lige nu betale 14,2 danske kroner for en tilsvarende liter diesel. Altså næsten 4 kroner mere.
Ifølge tankstation-forpagter Jan-Erik Mellström, som Carup har talt med, skyldes de næsten uhørt lave dieselpriser, at brændstofselskaberne skal af med diesel nu og her.
Det koster dem nemlig ikke bare at fremstille brændstoffet. Det koster også at opbevare den slags. Og lige nu er der altså store mængder, der endnu ikke er solgt.
Det er brændstof, som tankstationerne og dermed brændstofselskaberne skal af med nu og her for ikke at brænde inde med det.
I Karlskrona, hvor Jan-Erik Mellström driver sin station, er han allerede kendt som ‘piraten’, der startede priskrigen på brændstof.
Han afviser dog, at han køber mere brændstof, end han reelt kan sælge til sine kunder. Han vil dog heller ikke være med til at hæve priserne, bare fordi han godt kan.
– Det er ikke godt for kunderne, siger han.
Til sammenligning har Boosted gentagne gange kunne fortælle, hvordan benzinprisen i Danmark er på vej op. Det er nemlig ikke bare markedskrafterne der styrer prisen herhjemme.
Det gør det tårnhøje afgiftsniveau primært. Og selvom der faktisk blev lagt endnu mere afgift på brændstof ved årsskiftet, skal danskerne forberede sig på, at EU er på vej med større stigninger i prisen.
I dag ventes regeringen dog at præsentere et lovforslag, der skal tvinge konkurrencen igennem og på den måde gøre benzin og diesel billigere for danskerene.

