I Danmark har brugtmarkedet snart støvsuget hele Sverige for brugte elbiler. Svenskerne advarer om, at de løber tør.
Det burde ikke kunne lade sig gøre. Alligevel har de danske bilkøbere snart støvsuget Sverige for brugte elbiler.
Det skriver Berlingske.
– Efterspørgslen efter elbiler er så stor i Danmark, at brugtmarkedet i Danmark ikke kan følge med, siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru hos FDM til mediet.
Sidste år blev der eksporteret mindst 19.000 elbiler ud af Sverige. Men reelt kender ingen det præcise tal. Den ansvarlige myndighed, Transportstyrelsen, har nemlig mistet overblikket.
Ifølge bilbrancheanalytikeren Ronny Svensson, som Carup har talt med, kan svenskerne dog blive nødt til at holde elbilerne hjemme.
Danmark støvsuger Sverige for elbiler
Lige om lidt kommer EU nemlig med en række skrappere krav til CO2-udledning, og her skal svenskerne som EU-medlemsland også kunne følge med.
Og som regnestykket ser ud lige nu, er det kun elbilerne, hvis officielle CO2-udledning er 0 gram pr. kørt kilometer, der kan trække i den rigtige retning.
– Det er ikke godt for Sverige at eksportere så mange biler. Ved at gøre det vil der ikke være biler, som den helt almindelige svensker kan købe, tilbage, siger analytikeren.
Elbiler eller ej har Sverige i øjeblikket den næstbilligste literpris på benzin. At barbere afgiften på brændstof ned til det absolutte minimumsniveau var og er nemlig et valgløfte fra den nuværende regering i Stockholm.
Men på trods af truende CO2-kvoter er der heller ikke noget, der tyder på, at de på den anden side af Øresund skal betale mere for brændstof hverken i dag, i morgen eller næste år.
Tilbage står en af Nordens største bilimportører med et tab på flere millioner kroner hver eneste dag.
Hedin Mobility, som også er i Danmark, afslørede i sidste uge, at forretningen taber millioner på at købe leasingbiler tilbage til priser, der reelt ikke er et marked for.
Læs flere artikler efter annoncerne: