Danmark skriver under – fossilbilen skal være fortid senest i 2040

Der var langt op til, at alle bilmærker skulle skrive under. Men kun 6 bilproducenter har brugt klimatopmødet COP26 på at love en afskaffelse af fossilbilen.

Der var lagt op til, at alle bilmærker skulle skrive under. Men kun 5 bilproducenter har brugt klimatopmødet COP26 på at love en afskaffelse af fossilbilen.

Klimatopmødet COP26 møder ikke meget opbakning blandt verdens bilproducenter. I hvert fald ikke når det kommer til at skrive under på, at forbrændingsmotoren skal være fortid senest i 2035 – og gerne tidligere.

FN vil ellers gerne have producenterne til at skrive under på netop det. Men kun fem bilproducenter: Ford, Mercedes-Benz, General Motors, Volvo, Jaguar/Land Rover.

På den anden side har lande som Canada, Indien, Irland, Mexico, Holland, New Zealand og Sverige også skrevet under på, at man vil forbyde nye fossilbiler senest i 2040.



Danmark har også skrevet under. Faktisk mener den nuværende, danske regering, at den sidste nye fossilbil skal være produceret senest i 2030. Men lande, som har egentlig bilindustri – som Tyskland, USA, Japan og Kina – har man ikke villet skrive under.

Det afhænger af forholdene
Bilproducenter som Toyota, Volkswagen-gruppen og Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen vil heller ikke skrive under på nogen aftale.

Volkswagen har eksempelvis sagt, at man allerede er hundrede procent fokuseret på elbilsomstillingen. Men at tempoet i omstillingen afhænger af lokale og regionale politiske forhold.

Toyota har forklaret sig med, at man allerede arbejder på at reducere mærkets Co2-aftryk.

– Vi vil levere de bedst egnede køretøjer, herunder nul-emissionsbiler, der hvor markedet og ladeinfrastrukturen og politiken er til det – og behovet er der, siger producenten.

Omvendt håber Volvo, at flere bilproducenter vil følge deres eksempel, når nu det svensk/kinesiske mærke har underskrevet erklæringen.

– I virkeligheden er det op til de forskellige regeringer at sætte deres egne mål for slutning på salget af fossilbilen. Forholdene er forskellige fra marked til marked, anerkender en talsmand fra Volvo ifølge autoexpress.co.uk.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk