Cupra Formentor VZ5 er officielt tilbage. Den fรฅr den 5-cylindrede motor med 390 hk, men bliver kun bygget i 4.000 eksemplarer. Prisen bliver vanvittig.
I en overraskende og – for mange – glรฆdelig nyhed giver Cupra nu den legendariske 5-cylindrede benzinmotor et comeback.
Den ikoniske motor, der er kendt fra Audis RS-modeller, vil blive hjertet i en ny og meget begrรฆnset ( i antal, red.) udgave af Cupra Formentor VZ5.
Det bekrรฆfter det spanske bilmรฆrke.
I en tid, hvor de fleste bilmรฆrker ellers udfaser de specielle motorer til fordel for standardiserede, firecylindrede motorer eller elbiler, gรฅr Cupra den modsatte vej.
Spanierne vรฆlger at hylde forbrรฆndingsmotoren med en af de mest karakterfulde motorer pรฅ markedet.
Direktรธr: Et udtryk for passion
– Formentor VZ5’s tilbagevenden er et klart udtryk for vores engagement i ydeevne og passion, siger Sven Schuwirth, der er salgsdirektรธr hos Cupra.
Den nye model bliver dog ikke en, du ser pรฅ hvert et gadehjรธrne. Faktisk bliver det nok svรฆrt at opdrive en i Danmark overhovedet.
Der vil kun blive bygget 4.000 eksemplarer af den nye VZ5 til hele verden..
Det gรธr den nye Formentor VZ5 til en potentiel samlerbil fra det รธjeblik, den forlader fabrikken.
Produktionen begynder i fรธrste kvartal af 2026.
Audis ikoniske 2,5-liters TSI-motor
Under hjelmen finder vi en udgave af VAG-gruppens 2,5-liters TSI-motor. Det er en femcylindret, turboladet benzinmotor, der yder 390 hestekrรฆfter og 480 Nm.
Kraften sendes til alle fire hjul via en syv-trins DSG-gearkasse og Cupras avancerede torque-splitter-system.
Lyden fra den femcylindrede motor er en central del af oplevelsen. Den har en dyb, rytmisk og helt unik karakter, som har gjort den elsket af entusiaster.
Ud over Cupra er det i dag reelt kun Audi, der stadig bruger den motorkonfiguration.
Prisen i Danmark forventes at blive ekstremt hรธj. Den tidligere VZ5-model kostede 840.000 kroner. Og faktisk var bilen sรฅ speciel herhjemme, at den ikke engang fremgik af det officielle modelprogram hos importรธren.
VZ5 kunne dog bestilles. Og ifรธlge Motorregisteret, som Boosted har vรฆret en tur i, findes der i รธjeblikket 4 eksemplarer af den forrige model med danske nummerplader.
At bilmรฆrkerne holder fast i de passionerede niche-modeller er en tendens, der ses flere steder.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, har chefen for BMW’s M-afdeling ligeledes lovet, at de tradtionelle Touring-modeller (stationcars) ikke kommer til at dรธ. Heller ikke selvom der pรฅ den konto har vรฆret historisk ringe salgstal.

