Citroën vil ikke sænke priserne. Til gengæld vil chefen ikke have noget imod at stå i spidsen for et nyt billigmærke som Dacia.
Citroën har planer om at indtage en position på markedet som et billigmærke, der kan konkurrere med Dacia. Strategien er enkel; at tilbyde større biler til overkommelige priser med fokus på funktionalitet frem for avanceret teknologi.
Inspirationen fra Dacia er tydelig i Citroëns udvikling af Smart Car-platformen, hvor omkostningerne holdes nede ved at prioritere de essentielle komponenter.
Platform danner grundlaget for den nye C3 og ë-C3, og Citroën forventer at kunne skalere den op til større modeller i C-segmentet, svarende til C4-størrelsen.
– Det, vi har sagt om B-segmentet og behovet for biler med det rette funktionsniveau, vil en dag også gælde for C-segmentet, familier er interesserede i plads men til en fornuftig pris, siger Citroëns administrerende direktør, Thierry Koskas, i et interview med Autocar.
Dacia har allerede demonstreret potentialet i denne strategi med deres kommende SUV-model Bigster. Citroën ser også muligheder i at producere større biler med fokus på funktionalitet og pris.
– Der er mulighed for at lave større biler, og det er en mulighed, vi gerne vil undersøge, siger Thierry Koskas.
For at holde priserne nede har Citroën, ligesom Dacia, valgt at begrænse mængden af teknologi i den nye C3. Fokus er på at imødekomme kundernes behov uden at inkludere unødvendige funktioner.
– Hvis man ser på, hvad folk forventer i dette segment, behøver man ikke fylde bilen med teknologi, siger Thierry Koskas.
Citroën planlægger at øge salget organisk uden at ty kneb som store rabatter. Thierry Koskas forventer, at den kommende C5 Aircross vil kunne konkurrere på prisen med sine rivaler ved at udnytte en avanceret platform og strategiske indkøb af komponenter.