Mens Cupra og Alpine går frem, må Chrysler og Lancia notere sig et massivt fald i bilsalget på over 80 procent. Også Volvo og Tesla har det svært.
Nye tal for det europæiske bilsalg i maj afslører dramatiske forskelle mellem bilmærkerne. Særligt to mærke oplever et salg i frit fald.
Amerikanske Chrysler og italienske Lancia der begge er en del af Stellantis, fik kun registreret 783 biler i maj mod 3.850 i samme måned sidste år.
Det svarer til et fald på hele 80,2 procent. Det viser den seneste opgørelse fra de europæiske bilmærkers sammenslutning ACEA.
I Danmark er der ikke solgt en eneste ny Lancia eller Chrysler i hverken 2025 eller 2024.
Det europæiske bilmarked som helhed bød ellers en lille fremgang. Samlet set blev der registreret 1,6 procent flere nye biler i maj sammenlignet med året før.
Fremgangen skyldes især en stigende interesse for elektrificerede biler. Rene elbiler udgjorde 15,4 procent af salget, mens hybridbiler nu er det mest populære valg med en markedsandel på 35,1 procent.
Plug-in hybrider oplevede også en markant stigning i salget. Her var der tale om en vækst på 46,9 procent i maj måned.
Modsat går det for de traditionelle drivlinjer. Salget af benzinbiler faldt med 20,2 procent, og for dieselbiler var faldet på 26,6 procent.
Vindere og tabere på det europæiske marked
Mens Chrysler og Lancia kæmper, er der andre mærker, der oplever stor succes. Spanske Cupra fortsætter sin vækst med en fremgang på over 31 procent.
Også franske Alpine, der er en del af Renault-gruppen, havde en stærk måned. Mærket øgede sine registreringer med hele 128,9 procent, selvom det er fra meget lavt udgangspunkt.
For svenske Volvo var maj derimod en hård måned. Mærkets registreringer faldt med lidt over 20 procent.
Set over hele året indtil nu er Volvos registreringer faldet med 19 procent. Det indikerer en vedvarende udfordring for den svenske producent i Europa.
Amerikanske Tesla oplever ligeledes markant modvind. Salget for Tesla faldt med 40,5 procent i maj måned, hvilket gør dem til en af månedens store tabere.
Volkswagen holder fast i førstepladsen
Den største spiller på markedet er fortsat Volkswagen-gruppen. Med næsten 264.000 registrerede biler i maj øgede gruppen sit salg med 4,8 procent og sidder solidt på førstepladsen.
Stellantis-gruppen, som blandt andet tæller Peugeot, Citroën og DS, er den næststørste. Gruppen oplevede dog et samlet fald på 1,6 procent, trukket ned af mærker som DS.
De store forskydninger på markedet viser en bilbranche i hastig forandring.
Det er dog endnu værre i Kina, hvor den samme tyske koncern nu forsøger sig med helt nye mærker for at vinde dele af et styrtblødende salg tilbage. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]