Chrysler siger farvel til 300C – den sidste får GIGANTISK V8-motor


Den blev oprindelig bygget på gammelt Mercedes-teknik – og var en yndling blandt alverdens gangster-rappere – nu forlader Chrysler 300C denne verden med et brøl.

Efter 17 år på et samlebånd Chrysler har snart bygget mærkets sidste 300C-model. De sidste biler får navnet 300C Final Edition. Men ét er navnet, noget andet er teknikken. Og her er der virkelig noget at skrive hjem om.

For Final Edition er den mest potente 300C til dato. Den 6,4-liters Hemi-V8’er deler Chrysleren med Dodge Charger Scat Pack. For Chryslerens vedkommende betyder det 492 hestekræfter og 644 newtonmeter.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Ifølge Chrysler skal den sidste 300C i rækken bruge bare 4,3 sekunder på at nå fra 0 til 100 km/t. 402 meter – eller den kvarte mil som amerikanerne ynder at gøre performance op i – er kørt på 12,4 sekunder. Tophastigheden er begrænset til 257 km/t.

Et ‘stille’ bæst
Hver af de sidste 300C’ere kommer også med 20″ smedet fælge, røde Brembo-kalibre, enorme bremseskiver og justerbar undervogn. Ja, selv udstødningssystemet kan ændre klang. Formentlig så du ikke får sure naboer på nakken, hvis du starter bilen kl. lort om morgenen.

De sidste 300C er måske ikke så forskellige fra den normale bil. Men Final Edition vil alligevel kunne kendes på sine udvendige detaljer i kulfiber og selve emblemet. Indvendigt er den mørke læderstue holdt sammen af sølv-syninger.

Det værste? Chrysler bygger bare 2.000 biler og kun til det nordamerikanske marked. Hver bil koster fra 55.000 dollars. En pænt sjat som skal lægges på bordet, før du begynder at hælde ekstraudstyr i den amerikanske flyder.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen

NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk