Annonce

Chrysler blev tvunget til at droppe biler der kører på tequila

Vi skal helt tilbage til januar 1964. For det var her, at den daværende præsident i Mexico fandt ud, at Chryslers turbine-biler kunne køre på tequila.

Alkohol og biler er sjældent nogen fremragende idé. Og så alligevel.

For i 1964 fandt Mexicos daværende præsident Adolfo Mateos ud af, at Chryslers opfindelse faktisk kunne køre på tequila.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Altså, så længe alkoholprocenten var på mindst 40. Det var faktisk præsidenten selv, der spurgte Chrysler, om det kunne lade sig gøre.

Nysgerrige, som bilfolk nu engang er, sendte Chrysler sin PR-mand på det nordamerikanske marked til Mexico.

Her tilbød Adolfo Mateos ifølge Road and Track angiveligt Chrysler, at Mexico ville levere tequila i litervis, hvis bare bilen kunne køre på det.

Tilbage i Chryslers udviklingsafdeling fik de ansatte besked på at hælde tequila på turbinemotoren. Altså bare for at se, om der var noget i det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og det var der. Amerikanske medier skrev dengang, at turbinebilernes motor kørte problemfrit på den alkoholrige blanding.

Mexicos præsident fik endda en tur i en bil, der, som han havde spurgt til, brændte intet andet end tequila af.

Desværre gjorde Chrysler aldrig alvor af tilbuddet fra Mexico. Præsidenten blev aldrig taget på ordet og bedt om at levere tequila i rigelige mængder.

Tequila-bilen var kun et eksperiment

Mere efter videoen

Turbinebilerne blev nemlig aldrig til andet og mere end prototyper. Eksperimentet varede godt nok i mere end 20 år fra 1953 til 1988.

Heller ikke selvom turbine-bilerne havde en lang række fordele i forhold til biler med konventionelle forbrændingsmotorer. Bl.a. langt færre, bevæglige dele.

Men det blev altså aldrig rigtig til noget med turbine-tequila.

Det gør det til gengæld med diesel lavet på noget så kontroversielt som palmeolie. Fra 2026 vil Indonesien nemlig tvinge alle dieselbil-ejere til at køre på blandingen af 50 procent palmeolie, 50 procent diesel.

I dag kører dieselbilerne i Indonesien allerede på det såkaldte B40-diesel. Det er faktisk det eneste sted i verden, at dieselblandingen er lavet så alternativt. Og lige om lidt bliver det altså ‘endnu værre’.

Herhjemme kører dieselbilerne på B10-brændstof. Det betyder, at 10 procent af brændstoffet er lavet af vegetabilske olier, animalske fedtstoffer eller brugt madolie.

Mere efter annoncen

Men som Boosted også har kunnet fortælle, har EU planer om at hæve andelen til mindst 20 procent hurtigst muligt.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også