Chevrolet bygger sin vildeste V8’er til dato – har 1.018 hk

Navnet ZZ632/1000 V8 er ikke særlig mundret. men præstationerne i Chevrolets 'største og ondeste motor nogensinde' er ikke til at tage fejl af.

Navnet ZZ632/1000 V8 er ikke særlig mundret. men præstationerne i Chevrolets ‘største og ondeste motor nogensinde’ er ikke til at tage fejl af.

For et par dage siden slap Chevrolet lyden af ZZ632/1000 V8 – mærkets “største og ondeste V8-motor nogensinde” løs. Men nu har de løftet sløret for hele herligheden. Og om blot et par dage kan verden kaste de første nysgerrige blikke på et eksemplar, når den 10,35-liters suge-V8’er får debut ved dette års SEMA-show til november.

Chevrolet er efter planen klar med leveringerne af de første motorer tidligt i 2022.

ZZ632 er en big blok V8’er, og den er ikke helt ny. Faktisk er den baseret på den lignende bigblock ZZ572, der blev introduceret med COPO Camaro. Som navnet antyder, er slagvolumen imidlertid steget endnu mere. Fra allerede imponerende 9,4 liter til voldsomme 10,35 liter.



Selve blokken er i støjejern, mens topstykker og stempler er i aluminium.

– ZZ632 er øverst på listen over vores motorer og er uden sidestykke som kongen af præstationer. Den leverer utrolig kraft og gør det på benzin direkte fra standeren, siger Russ O’Blenes der er direktør for Chevrolet Performance.

Samtlige hk på almindelig benzin
Hvis man hælder oktan 93-benzin på motoren, hvilket er hvad amerikanerne kalder ‘premium brændstof’, så har den enorme V8’er allerde samtlige af de oplyste hestekræfter.

Der er bare lige det med ZZ632, at den formentlig kommer til at se ret meget til gadens asfalt. Motoren er ikke bygget for at blive lagt i nogen produktionsbil. I stedet er den en såkaldt ‘crate enigne’. Når du bestiller, får du altså udelukkende motoren. Så er resten op til dig.

Chevrolet har ikke sagt noget om pris endnu.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk