Nio kunne ikke selv i Danmark. Så nu har kinamærket fået en importør på, der også skal sælge Danmarks måske billigste elbil.
Nio gør comeback i Danmark. Og med sig tager kineserne det nye billigmærke Firefly. Chefen er allerede på plads.
Det oplyser importøren Nic. Christiansen, der allerede henter mærker som Ford og Hyundai til Danmark, i en pressemeddelelse.
Nio lukkede ellers ned i Danmark i marts 2024, efter at den daværende landechef og så størstedelen af de ansatte var blevet fyret.
Fyringerne kom efter, at Nio blot kunne se til, mens kunderne blev væk. Senere indrømmede mærket selv, at man havde undervurderet de europæiske bilkøbere.
Danskeren, der skal rette op på det, hedder Casper Mysling. Han er lige nu såkaldt launch manager hos Nio. Men med Nic. Christiansen-aftalen bliver han landechef for både Nio og Firefly.
– Vi forventer, at vi kan lancere NIO og Firefly til efteråret. Salget af de to mærker kommer til at foregå hos forhandlere, vi selv etablerer i Nic. Christiansen Gruppen.
– På den måde kan vi allokere den helt rigtige know-how til arbejdet med de to mærker, siger direktør Niels Vrist Bertelsen.
Ifølge Nic. Christiansen skal både Nio og Firefly sælges side om side med hinanden fra de samme lokaler. Forskellen er prisen.
Boosted har tidligere fortalt, hvordan Firefly kan blive Danmarks absolut billigste elbil. Indikatoren er prisen på hjemmemarkedet.
I Kina forventes bilen nemlig at koste fra ca. 150.000 danske kroner. Prisen i Danmark er dog endnu ikke officielt bekræftet, og den kan blive påvirket af EU’s nye straftold på kinesiske elbiler.
– Det er meningen, at bilen skal konkurrere med modeller som VW Golf, Toyota Corolla og Peugeot 308, udtaler en talsmand fra Nio ifølge kinesiske CN EV Post.
Nios største partytrick er de såkaldte batteriskifte-stationer. Mærket nåede dog kun at etablere én af dem, før man igen trak sig fra det danske marked.
Om stationen, der ligger i Slagelse, med den nye importaftale får selskab af flere batteriskiftestationer, fremgår ikke af pressemeddelelsen.
Niels Vrist fortæller dog til Motor-magasinet, at en del af den nye aftale med kineserne er, at man dropper batteriskifte i Danmark.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]