Annonce:

Chef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 får over 850 hestekræfter og kunstig motorlyd, men BMW slår fast, at et manuelt gear ikke bliver en del af pakken.

Den nye elektriske BMW M3, internt kendt som ZA0, forventes at blive lanceret i 2027. Bilen bygges på BMW’s nye “Neue Klasse”-platform og får en betydelig effekt.

De første meldinger peger på mindst 850 hestekræfter, og der kan komme endnu kraftigere versioner senere.

BMW M’s administrerende direktør, Frank van Meel, bekræfter, at selvom mærket fortsat vil tilbyde manuelt gear i de nuværende benzinmodeller som M2, vil teknologien ikke blive overført til de elektriske M-modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Over halvdelen af M2-købere vælger i dag manuelt gear.

Ifølge Frank van Meel er et traditionelt manuelt gear ikke foreneligt den måde elbiler er bygget op på.

I forbindelse med udstillingen Concorso d’Eleganza Villa d’Este forklarede han, at det manuelle gear vi tilføje unødvendig kompleksitet uden at forbedre bilens ydeevne eller effektivitet.

Derfor har man valgt at udelade det.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

BMW M arbejder i stedet på nye måder at skabe en køreoplevelse i elbiler på. Uden motoromdrejninger og gearskift kan føreren miste fornemmelsen af fart.

Derfor udvikler BMW løsninger med akustisk feedback, haptiske signaler og visuelle indikatorer i realtid for at bevare den følelsesmæssige forbindelse mellem bil og fører.

For nogle måneder siden viste en teaser en M3 EV-prototype, der leverede en lyd, som minder om en forbrændingsmotor, inde i kabinen.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Det tyder på, at den kunstige lyd bliver en central del af oplevelsen i den nye model.

Ny platform giver nye muligheder

BMW’s nye elbil-arkitektur er meget fleksibel og understøtter alt fra en til fire motorer. Den elektriske M3 vil sandsynligvis have synkronmotorer (EESM) på bagakslen for hurtig respons og asynkronmotorer (ASM) foran.

De forreste motorer er effektive og minimerer modstand, når de ikke er i brug.

Mere efter annoncen:

Denne kombination giver ingeniørerne mulighed for at finjustere bilens ydeevne med stor præcision.

Samtidig reduceres det energitab, der ofte ses i elbiler med to motorer. Det giver en mere effektiv kørsel. I hvert fald i teorien

Mere efter disse links:

Den nye M3 introducerer også BMW’s “Heart of Joy”-styreenhedw. Den integrerer styringen af drivlinje, bremser, energigenvinding, opladning og styretøj i ét system. Enheden behandler information ti gange hurtigere end tidligere systemer.

BMW lover derfor en “exceptionel præcision” i den nye bil. Det skal sikre, at køreoplevelsen fortsat er i centrum, selvom motoren er elektrisk.

Men mærket forsøger at bevare nogle af de elementer, som entusiaster sætter pris på, selvom de efter alt at dømme må høre på falsk motorlyd.

Mere efter annoncen:

Insisterer på at skabe ‘køreglæde’

Selvom det manuelle gear forsvinder forsvinder helt, og alle elbiler i udgangspunktet kører ens, inisterer BMW på, at man ikke har glemt ‘køreglæden’.

Men nu, hvor den ikke længere kan findes i selve køreoplevelsen, prøver tyskerne at genfinde den med kunstig lyd og andre teknologier.

Spørgsmålet er så, om det er noget kunderne bider på. Eller om BMW er ved at lave en Mercedes, hvor kunderne flygter, fordi topmodellen ikke lever op til forventningerne. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også