Den kinesiske elbilgigant BYD vil nu bygge sit eget netværk af hurtigladere i Europa, og de kraftfulde standere er på vej til danske forhandlere.
Den kinesiske bilproducent BYD planlægger en markant udvidelse i Europa. Mærket vil bygge 4.000 ladere og udfordrer dermed Tesla på et afgørende punkt.
De nye hurtigladere kommer også til Danmark. Det er en del af en større strategi.
BYD ønsker at gøre det lettere at være elbilist. Derfor investerer de i egen ladeinfrastruktur. Det bekræftede topchef Stella Li for nylig. Målet er at øge mærkets markedsandel i Europa.
Strategien indebærer samarbejder med lokale partnere. Derudover vil BYD opsætte ladestandere hos egne forhandlere. Det skal skabe et tæt og bekvemt netværk for bilejerne.
De nye ladere fra BYD bliver kraftfulde. Nogle af dem får en effekt på op til 1.000 kW. Det svarer til én megawatt.
Teknologien kaldes “flash-opladning”. Det skal sikre ekstremt hurtige opladningstider for fremtidige elbiler. I Kina er planen allerede i fuld gang.
BYD Ladeinfrastruktur og Teknologi
Her vil BYD bygge et netværk med 4.000 ladestationer. Det er en massiv investering i fremtiden. Det skal understøtte det voksende antal elbiler.
Det er endnu uvist, hvornår de første ladere står klar i Danmark. Men planen er, at de skal integreres hos forhandlerne. Det vil give en fordel for danske BYD-ejere.
En vigtig detalje er adgangen til laderne. Der er ingen meldinger om, at BYD vil låse sit netværk. Det forventes derfor, at alle elbilejere kan bruge dem.
Det følger en tendens set hos andre store aktører. Tesla har for eksempel åbnet sit Supercharger-netværk. De fleste nye ladeparker er i dag åbne for alle bilmærker.
Det skaber en sund konkurrence på lademarkedet. Det presser priserne og forbedrer oplevelsen for alle elbilister. BYD’s indtræden vil sandsynligvis forstærke den udvikling.
Fremtiden for elbiler i Europa
Konkurrencen mellem elbilproducenterne er hård. Især mellem Tesla og de nye kinesiske mærker. BYD er en af de absolut største spillere globalt.
Konkurrenten er dog også ved at kvæle de andre bilmærker. Selv de langt mere etablerede bilmærker er presset.
Nogle endda så meget at de har valgt at trække sig fra det kinesiske marked. Andre iagttagere som analytikere og endda topchefer i bilindustrien, er ikke i tvivl, om at kampen mellem giganterne vil trække konkurser med sig.
Bilgiganten Stellantis’ Asien-chef, Maxime Picat, mente så sent som i maj måned ligefrem at kunne forudse, hvilke bilmærker der bukker under. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]