Kinesiske BYD har afsløret den nye Seal 05 DM-i. En ny plug-in hybrid med en 1,5-liters benzinmotor, der har en officiel rækkevidde på 2.000 kilometer.
Den kinesiske bilgigant BYD har officielt afsløret en ny plug-in hybrid, der sætter en ny og opsigtsvækkende standard for hybriders rækkevidde. Altså på papir.
Den nye BYD Seal 05 DM-i kan ifølge kineserne køre svimlende 2.000 kilometer på en enkelt tankfuld benzin og en fuld opladning.
Det er en rækkevidde, der overgår alt, hvad der i dag findes på markedet for hybridbiler.
Bilen, der er en del af 2026-modelprogrammet, er en teknologisk opvisning fra den kinesiske gigant.
Den er udstyret med BYD’s nyeste, femte generation af deres DM-hybridsystem.
Systemet kombinerer en 1,5-liters benzinmotor uden turbo med en frontmonteret elmotor.
0-100 km/t går IKKE hurtigt
Benzinmotoren yder 99 hestekræfter, mens elmotoren leverer yderligere 161 hestekræfter.
Samlet set giver det sedan-modellen en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder.
Det er en balance mellem ydelse og effektivitet, der skal gøre bilen velegnet til både bykørsel og lange ture på motorvejen.
Den store nyhed er dog den markant forbedrede elektriske rækkevidde og den samlede rækkevidde.
Ny standard for hybridbiler
Den nye BYD Seal 05 DM-i er udstyret med firmaets anerkendte Blade-batteri.
Batteripakken har en kapacitet på 15,87 kWh.
Det nye system har mere end fordoblet bilens rækkevidde på ren strøm. Den er steget fra 55 kilometer til hele 128 kilometer efter den kinesiske CLTC-norm.
Når den elektriske rækkevidde kombineres med en fuld benzintank, opnår bilen altså den imponerende, samlede rækkevidde på cirka 2.000 kilometer.
Ifølge den ældre NEDC-testcyklus har bilen et gennemsnitligt brændstofforbrug, der svarer til 32 kilometer på literen.
En del af en større offensiv
Den nye hybrid-model er en del af en større offensiv fra BYD, der i øjeblikket er det bedst sælgende bilmærke i Kina.
Salget af Seal 05 DM-i fortsatte med at stige i august, hvor der blev solgt 13.495 biler. Fra januar til august 2025 nåede det samlede salg op på 49.821 biler.
De rækkevidde-tal skal dog tages med et gran af salt. De er baseret på de kinesiske testnormer, CLTC og den ældre europæiske NEDC-norm, som generelt er mere optimistiske end den nuværende, europæiske WLTP-norm.
Den nye, ekstreme hybrid-teknologi fra BYD er et eksempel på det intense, teknologiske kapløb, der i øjeblikket foregår i Kina.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Volvos kinesiske søsterselskab, Zeekr, netop lanceret en elbil, der ifølge dem selv kan lade 500 kilometers rækkevidde på bare syv minutter.

