Kinesiske BYD, som selv indledte den vilde priskrig på elbiler, trækker i land. Konkurrencen er blevet for ekstrem, nu griber kommunist-styret ind.
Priskrigen på elbiler i Kina er gået for vidt.
Det mener selv BYD, som selv startede netop den krig, fordi de voldsomme prisfald begynder at gøre ondt på den eller enorme koncern.
Giganten har selv været en central del af priskrigen. Men nu anerkender ledelsen, at det nuværende tempo ikke kan fortsætte.
BYD’s vicedirektør Stella Li erkender problemet. Hun deltog for nylig i et arrangement, som Bloomberg News stod bag, i London.
Her sagde vicedirektøren, at konkurrencen er meget ekstrem og hård.
– Det er ikke holdbart, lød det indrømmende fra kineseren.
Priskrigen har haft mærkbare konsekvenser for BYD. Selskabets markedsværdi er faldet markant de seneste uger.
Regeringen griber ind overfor lave elbilpriser
Faldet svarer til omkring 152 milliarder danske kroner. Det er en af grundene til, at bilmærket nu ændrer holdning.
Den kinesiske regering er også blevet bekymret. De ser med alvor på udviklingen, hvor nye elbiler sælges ekstremt billigt.
Embedsmænd har holdt møder med bilindustriens ledere. Budskabet var klart, tydeligt og i hvert fald ikke til at misforstå.
Lederne i Kinas bilindustri blev på alle måder fortalt, at de skal droppe de massive prisnedsættelser i jagten på salg. De aggressive prisfald skal ophøre for at skabe et sundere marked.
Kinas markedsregulator kræver en opretning af den usunde konkurrence. Det, kommuniststyret beskriver som “selvdestruktiv markedsføring”.
Konsolidering på det kinesiske bilmarked
Styret i Bejing vil have bilmærkerne til at tage sig sammen. De skal med styrets ord ‘opføre sig som ansvarlige voksne virksomheder’.
Stella Li forudser store ændringer på markedet på grund af de enorme prispres. Hun spår en konsolidering blandt de store kinesiske bilproducenter.
Nogle bilmærker vil lægge sig sammen, mens andre uundgåeligt vil bukke under. Det er faktisk allerede sket.
Så sent som i denne måned meddelte et af de mest hypede mærker overhovedet i Kina, at man ikke kan finde pengene til at betale en gæld på næsten 2 milliarder kroner. Læs mere om det her.
Hvis priskrigen formår at presse mindre virksomheder helt ud af markedet, står BYD dog stærkt tilbage.
Deres markedsandel vil i så fald sandsynligvis fortsætte med at vokse i de kommende år, selvom de stopper de vildeste prisfald.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]