Hjemme i Kina har BYD pludselig og helt uden varsel ladet 20 bilforhandlere gå konkurs. Det efterlader en hob af rasende kunder.
BYD er rendt ind i et stormvejr hjemme i Kina.
Det sker efter, at mærket pludselig og uden varsel har valgt at lukke over 20 forhandlere ned med øjeblikkelig virkning.
Det skriver flere kinesiske medier og Reuters.
Samme medier skriver, at lukningerne har efterladt flere tusinde rasende kunder, fordi deres forudbetalinger nu riskerer at være spildt.
En bilejer fortæller om sit køb af en BYD Han, at han følte sig presset til at betale forud for tre år forsikring på én gang.
Men nu er forhandleren lukket, og forsikringen er måske ikke mere værd end det papir, den er skrevet på.
Bilisten skulle ellers betalte, hvad der svarer til omkring 11.220 danske kroner. Dækningen gjaldt dog kun for det første år, men nu har BYD både lukket forhandleren og undladt at svare på, om forsikringen stadig dækker.
En anden kunde fra købte en BYD Song Pro. Her blev både forsikring og en udvidet treårig garanti betalt forud.
Da det tredje år skulle begynde, var forhandleren “forsvundet”. Pengene er i hvert fald tabt.
– Vi har oprettet en gruppe for at værne om vores rettigheder. Men BYD svarer ikke engang, når vi kontakter dem, siger bilisten.
Situationen er alvorlig for mange. Alene i én region er over 2.000 BYD-kunder ramt af de pludselige lukninger. M
Mange har ikke kun mistet penge på garantier og forsikringer. Nogle kan slet ikke få registreret deres biler. Forhandlerne har pantsat bilernes dokumenter til banker og er derefter forsvundet.
– Jeg betalte 100.000 kinesiske yuan (cirka 96.000 danske kroner) for min BYD Qin, men nu står bilen bare derhjemme.
– Den er ikke registreret, fordi jeg aldrig har modtaget registreringspapirerne, siger en tredje kunde til de kinesiske medier.
Kinas bilforhandlere får ikke løn
Den voksende krise rammer de såkaldte 4S-forhandlere hårdt. De står normalt for salg, service, reservedele og garantisager.
I provinser som Shandong har flere store forhandlergrupper måttet lukke deres forretninger ned.
Kunder, der har betalt for ydelser, står nu reelt på egen hånd. Mindst 20 BYD-forhandlere er ifølge Carnewschina og Reuters blevet lukket og forladt.
Problemet er ikke begrænset til BYD. Tusindvis af forhandlere for forskellige bilmærker i Kina er forsvundet fra netværket på blot et år.
BYD er dog et af de mærker, der siges at være hårdest ramt. Den kinesiske elbilgigant er ellers de seneste år blevet en global udfordrer til Tesla. Faktisk sælger kineserne flere biler.
Årsagerne til krisen er flere. Forhandlere peger på, at man presses til at have alt for mange biler stående.
De presses også af tårnhøje forventinger om salg. Samtidig de profitmarginer, som forhandlerne kan få del i, faldet markant.
En tidligere medarbejder hos en forhandler forklarer situationen på en måde, så den ikke kan misforstås.
– 4S-handlen er fuldstændig død. Min arbejdsgiver skylder mig fem måneders løn.
Selv store internationale mærker som Audi, BMW og Land Rover har oplevet, at deres 4S-forhandlere i Kina kollapser.
Samme strategi fik resterne af Saab til at lukke
Kritikken af BYD vokser, også internt i bilindustrien. Virksomheden er vokset hurtigt. Men det sker ifølge kritikere på bekostningerne af kunderne, som nedprioteres i forhandlernes jagt på det næste salg.
Den aggressive vækst har ført til både beskyldninger og bekymringer.
Nogle er endda begyndt at sammenligne BYD’s forretningsmetoder med dem, man så hos ejendomsgiganten Evergrande, før den kollapsede og trak et bilmærke med sig i døden. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]