Kinesiske BYD slår fast, at historier om en BYD Seal med et solid-state-batteri og 3.000 kilometers rækkevidde ikke er andet end falske rygter.
Rygter om et teknologisk gennembrud hos BYD er blevet skudt ned. Og det endda af bilmærket selv.
Historier, som også har floreret i danske medier, fortalte om tests af en BYD Seal model udstyret med et revolutionerende solid-state-batteri.
Batteriet skulle give bilen en teoretisk rækkevidde på op til 3.000 kilometer.
De opsigtsvækkende informationer nåede at skabe stor opmærksomhed i hele bilverdenen. Flere så det som et tegn på, at fremtidens batteriteknologi var lige om hjørnet.
Men nu er hele historien skudt ned som intet andet end falske påstande.
Ifølge de nu afviste rapporter var BYD i fuld gang med at teste de nye batterier. Det ville have været et enormt spring fremad for hele elbilindustrien.
Men den kinesiske gigant har reageret på historierne. I en klar udmelding afviser koncernen fuldstændig, at de pågældende tests finder sted.
En talsmand for virksomheden har i en kortfattet kommentar.
– Oplysningerne er falske. Den første model og dens specifikationer er ikke officielt annonceret, lød reaktionen, som blandt andet blev rapporteret af mediet CLS.
Fremtidens batteri er stadig på tegnebrættet
Solid-state-batterier bliver af mange set som den næste store revolution for elbiler. Teknologien bruger faste materialer i stedet for den flydende elektrolyt, man finder i traditionelle lithium-ion-batterier.
Det giver en række fordele. I hvert fald i teorien.
Energien kan lagres tættere, hvilket kan føre til markant længere rækkevidde. Samtidig forventes de at kunne oplades hurtigere og være mere sikre med en lavere brandrisiko.
BYD er ikke det eneste bilmærke, der arbejder med teknologien. Mange af de store bilfirmaer kigger bestemt også på i solid-state-batterierne.
Der er dog fortsat tekniske og økonomiske udfordringer, der skal løses. Derfor forventer de fleste eksperter, at en bred udrulning af teknologien stadig ligger flere år ude i fremtiden.
Toyota er et af de mærke, der har skreget om, at gennembruddet var lige rundt om hjørnet. Men det er indtil videre ikke sket. Læs mere om det her.
Priskrig gør ondt på kineserne
Mens historien om det nye superbatteri er manet til jorden, er BYD allerede en af verdens førende producenter af elbiler og batterier.
Afvisningen af rygterne ændrer da heller ikke på, at BYD fortsat er en dominerende i bilindustrien. Også selvom succesen i bl.a. Danmark er udeblevet.
Men succesen gør ondt. Boosted kunne i sidste uge, fortælle hvordan kineserne nu vil have den priskrig på elbiler, som de selv satte gang i, stoppet igen. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]