Annonce:

Bule i elbil kostede 54.000 kroner at rette ud

Skaden ser harmlรธs ud. Et รธdelagt glas og en bule, der kunne have vรฆret vรฆrre. Alligevel kostede det over 54.000 kroner at rette denne Rivian op kosmetisk.

En bule i en Rivian R1T er endt med at koste over 54.000 kroner at rette ud. Elbiler kan generelt vรฆre dyrere at reparere pรฅ end deres modstykker med forbrรฆndingsmotor.

Og at regningen nogle gange – for ikke at sige ofte – stikker af, er denne R1T et uhyggeligt eksempel pรฅ.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Det skriver ejeren af bilen selv pรฅ det sociale medie Reddit.

Rivian har da ogsรฅ allerede fรฅet et ry for, at deres biler er enormt dyre at reparere pรฅ. Det skyldes sรฆrlige reservedele, et begrรฆnset antal mรฆrkevรฆrksteder, at bilerne er komplekse at skille ad, og at mange dele er bygget sammen med hinanden.

Af den grund kan selv mindre skader blive en syngede, รธkonomisk lussing.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Det har andre sager om buler i mรฆrkets biler allerede understreget. I 2023 lรธb det op i nรฆsten 300.000 kroner, at reparere en anden R1T efter et mindre trafikuheld. En helt tredje gang kostede det over 140.000 kroner at udskifte en krรธlllet bagskรฆrm.

Nu stรฅr en fjerde R1T-ejer med en mindst lige sรฅ uhyggelig regning. Denne gang var det en betonpille i en parkeringskรฆlder, der ‘lavede’ skaden.

Og hvad er der sรฅ egentlig sket? Jo, glasset til den ene baglygte er flรฆkket. Desuden har bagklappen og bagkofangeren fรฅet mindre skader.

Ejeren delte et billede af skaden pรฅ Reddit. Umiddelbart ser skaden ikke omfattende ud. Det ser heller ikke ud til, at selve karosseriet har taget skade udover bulen.

Da er da ogsรฅ uklart, hvad der prรฆcist har fรฅet vรฆrkstedsregningen til at eksplodere. Men den er i hvert fald ikke pรฅ de godt 10.000 kroner, som ejerens forsikringsselskab i fรธrste omgang regnede med.

Artiklen fortsรฆtter efter videoannoncen:

Den endelige regning fra et autoriseret Rivian-vรฆrksted lyder nemlig pรฅ mere end 54.000 kroner. Et enormt belรธb, for det der er mindre skader.

Men det understreger, at elbiler kan vรฆre en dyr fornรธjelse, nรฅr fรธrst det gรฅr galt. Noget der er vigtigt at vise, hvis man som bilist overveje at kรธbe elbil. Og sรฅ er det faktisk ligegyldigt, om bilen er ny eller brugt.

Herhjemme har journalist Anders Berner eksempelvis fortalt, om hvordan Fiat (Stellantis-gruppen, red.) vil have over 70.000 kroner for en sรฅkaldt Onboard-charger til en elektrisk Fiat 500.

Annonce:

En del bilen ikke kan kรธre uden, og som Fiat i รธvrigt koder direkte til bilen fra fabrikken, sรฅ det ikke virker at smide en brugt enhed i.

Reparation af elbiler kan vรฆre komplekst. Som det er nu, krรฆver mange af bilerne specialiseret viden samt adgang til specifikke reservedele og software. Noget der kan gรธre ejerskabet dyrere for bilisterne.

Det behรธver dog ikke vรฆre fejl direkte pรฅ bilerne, der gรธr dem til en dyr fornรธjelse. Herhjemme mรฅtte et undervognscenter betale erstatning pรฅ flere tusinde kroner, efter at man havde รธdelagt en elektrisk Skoda. Lรฆs mere om det her.

Tak fordi du lรฆste med. Besรธg vores annoncรธrer herunder:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Sรฅ skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ