En engelsk Bugatti Veyron-ejer fik et chok, da en reservedel, der koster under 8 kroner hos Volkswagen, fik en pris pรฅ 100.000 kroner hos Bugatti.
En engelsk ejer af en Bugatti Veyron oplevede for nylig, hvordan prisen pรฅ en simpel reservedel kan eksplodere.
Det sker, nรฅr delen bรฆrer et bestemt logo. Bilen, en Bugatti Veyron, er i forvejen kendt for sine ekstreme omkostninger.
Men prisforskellen i dette tilfรฆlde sรฅ ekstrem, at den er begyndt at trรฆkke overskrifter verden over.
Den pรฅgรฆldende reservedel er en lille sensor. Den kan findes i flere af Volkswagen-koncernens biler. Hos en Volkswagen-forhandler koster den lige under 8 kroner stykket.
Men da ejeren henvendte sig til et autoriseret Bugatti-vรฆrksted, lรธd prisen pรฅ noget helt andet. Her krรฆvede man 100.000 kroner for den selvsamme sensor.
Prisen er altsรฅ 12.500 gange hรธjere. Det skyldes udelukkende, at delen skulle monteres i en Bugatti. Selve komponenten er identisk med den, der sidder i langt billigere biler fra VW-koncernen.
Det er ikke fรธrste gang, at historier om enorme prisforskelle pรฅ reservedele fra Volkswagen-koncernen dukker op. Fรฆnomenet er velkendt blandt bรฅde ejerne, og dem der bare fรธlger med fra sidelinjen. Altsรฅ via internettet.
Prisen pรฅ et logo
En britisk Veyron-ejer, Carl Hartley, oplevede noget lignende. Han skulle have udskiftet en defekt kontakt til sidespejlet. Bugatti ville have over 105.000 kroner for at udskifte hele dรธrmodulet.
Hartley fandt dog ud af, at selve kontakten var en standarddel fra Volkswagen. Den kostede kun otte kroner. Med hjรฆlp fra en ven blev delen skiftet pรฅ 20 minutter. En massiv besparelse.
Reservedele, der produceres til hele Volkswagen-koncernen, fรฅr et markant prishop, nรฅr det skal bruges af Lamborghini eller Bugatti.
Ejere betaler i praksis for mรฆrkets navn og eksklusivitet. Ikke nรธdvendigvis for en teknisk overlegen eller unik komponent. Selvom delen har et VW-logo pรฅtrykt, sรฆlges den til hyperbils-priser.
Arbejdslรธnnen pรฅ et specialvรฆrksted for superbiler er ogsรฅ vรฆsentligt hรธjere. Det bidrager yderligere til de hรธje regninger. Men det forklarer ikke fuldt ud den enorme prisforskel pรฅ selve delen.
Fรฆlles dele i Veyron og Golf
Det er alment kendt, at bilmรฆrkerne deler komponenter pรฅ tvรฆrs af modeller. Det gรฆlder ogsรฅ for Bugatti Veyron og dens 8-liters W16-motor. Flere sensorer i motoren er de samme som i en almindelig VW Golf.
Eksempelvis koster ladetrykssensorer, som ogsรฅ findes i en VW Golf GTI, kun omkring 130 kroner stykket. Men arbejdslรธnnen for at installere dem i en Veyron kan lรธbe op i tusindvis af kroner.
For Bugatti-ejere er de hรธje priser en del af oplevelsen. Men for mange bilentusiaster virker det urimeligt. Isรฆr nรฅr den tekniske forskel er ikke-eksisterende.
Men det er altsรฅ ikke unikt for Bugatti med den slags krumspring pรฅ alverdens prislister. Et af de mere velkendte eksempler er sideblinket til en Lamborghini Murcielago.
Det er ikke fra VW’s afdeling af reservedele men fra Ford. Faktisk er det hentet direkte fra en Ford Focus. Fra den rette vinkel kan man endda se Ford-logoet trykt pรฅ det plastik, lygtehuset er lavet af.
Det koster 130 kroner for et nyt. Altsรฅ hos Ford. Alt imens tager Lamborghini 2.000 kroner for reservedel nummer: 410953081. De to dele er identiske!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]