Bugatti er officelt blevet en del af Rimac

Den administerende direktør Stephan Winkelmann er fratrådt sin stilling, han erstattes i det nye selskab Bugatti Rimac af Rimac-stifter, Mate Rimac.

Den administerende direktør Stephan Winkelmann er fratrådt sin stilling, han erstattes af Rimac-stifter, Mate Rimac.

I sommer kunne vi her på Boosted fortælle, at Rimac overtager kontrollen med Bugatti. Faktisk det en handel, som involvere flere bilmærker blandt andet Porsche og Hyundai. Men nu er det sket – og Rimacstifter Mate Rimac sætter sig i den administerende direktørs stol.

Han afløser Stephan Winkelmann i virksomhed der fra nu af officelt hedder Bugatti Rimac, og firmaet får hovedsæde i den kroatiske by Sveta Nedelja. Mate Rimac skal dog dele chefposten med Porsches Oliver Blume.

LÆS OGSÅ: Flertal vil af med fri hastighed på Autobahn



Stephan Winkelmann skal nu kun koncentere sig om sine opgaver som administerende direktør for Lamborghini. Det italienske mærke har i øvrigt også været rygtet på vej ud af hænderne på VAG-gruppen. Noget koncernen dog har benægtet.

Det ændrer ikke noget
At topcheferne nu har kontorer i Kroatien, ændrer dog ikke på, at Bugatti fortsat vil høre hjemme i Frankrig. Faktisk rør Rimac ikke ved mærket, som stadig skal producere biler i byen Molsheim.

Porsche ejer 45 procent af Bugatti Rimac. Tyskerne går ind i det nye, fælles selskab som strategisk partner. Rimac har med en ejerandel på 55 procent dog selve kontrollen. Men det påvirkes Bugatti som nævnt egentlig ikke af. Mærket vil nemlig fortsat være selvstændigt

Med tiden vil produktionen af nogle af Bugattis dele foregår på det nye Rimac-campus, som i øjeblikket er ved at blive bygget. Men bilerne skal altså stadig bygges i Frankrig. De 135 ansatte på fabrikken i Molsheim beholder også deres job.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk